35391HK147 Liefdesromantiek en -mystiek kunnen zó

OOK
EEN GEÏDEALISEERD
BÉÉLD VAN DE ANDER GEVEN,
KUNNEN CONFLICTEN VERSLUIEREN
EN WEGSCHUIVEN, MAAR NIET ELIMINEREN!
VANUIT DE ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE TOT G D,
DIE ALOMVATTEND IS, KAN OOK DE MEDEMENS RADICAAL BEMIND WORDEN,
ZOALS DIE ÌS, MÈT ALLE BEPERKINGEN EN FOUTEN. HET LIJDT GEEN TWIJFEL, DAT G D
VOOR YESJ JÚIST IN HET BELANG VAN DE MENSCH HÈT VOLSTREKTE PRIMAAT HOUDT?
Om díe réden maakt hij aanspraak op de mens als gehéél: op de wil, het hart, de binnenste kern, de mèns zelf.
En om díe réden verwàcht hij óók van de mensch, die zich in vertrouwend geloof TÒT hèm gekéérd heeft & bij
hem is thuisgekomen, niets meer of minder dan liefde, volledige, ongedeelde liefde: 'JÙLLIE moeten de HÉÉR
jullie god liefhebben mèt héél je hàrt, héél je zíel & héél je verstand; dat is 't voornaamste & eerste gebod.
Maar deze liefde is geen mystieke vereniging met God, waarbij de mens de wereld verlaat, éénzaam onder
de mensen, één mèt Gòd. Liefde tot G d zònder liefde tot de mèns is uiteindelijk liefdeloos.
En zoals G d 't onvervangbaar primaat moet houden & de liefde tot G d nooit 'n middel
of 'n substituut mag worden van de liefde tot de mens, zó geldt
ook omgekeerd: de liefde tot de mens mag
nooit
middel & substituut
worden van de
liefde tòt
G d.

05 aug 2019 - bewerkt op 08 aug 2019 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende