35397HK152 blijkt HÍERÚIT niet opnieuw dat de tal-
RIJKE
PARALLELLEN TUSSEN
UITSPRAKEN UIT DE VERKONDIGING VAN YESJ ENERZIJDS
EN SPREUKEN UIT DE JOODSE WIJSHEIDS-literatuur & v/d rabbijnen anderzijds
gezíen moeten worden in de totale samenhang van de opvatting van wet & heil, van MÈNSCH ÈN medemens?
De uniciteit van Yesj ["Er Is REDDING In 'G D'"] wordt niet zichtbaar in veelal vergelijkbare afzonderlijke uitspraken, maar
juist dóór het onverwisselbare gehéél! 't Programmatische 'Heb (óók) je vijanden líef!' is daarom dan ook typisch voor Yehosjoeah
en karakteriseert zíjn naastenliefde, die lètterlijk géén grènzen kènt. Het is kènmerkend voor Yesjoe, dat hij de ingesleten grenzen
en vervreemding tussen vríenden en víjanden níet erkènt. Weliswaar bepèrkte hij, zoals we al eerder & vaker zagen, zíjn zending
tot de joden; ànders waren er in de 'oergemeente' niet zóvéél & zùlke kéihàrde woorden gevallen over die missie(s) onder & naar de heidenen! Maar Yesjoea toont wèl 'n unieke (?) openheid, die in feite de onwrikbare grenzen v/d saamhorigheid van volk &
godsdienst openbreekt? Òf iemand (wie dan ook) behóórt tot zíjn volk is voor hèm níet doorslaggevend! De nááste kàn
òns ìn èlk mensch tegemoet treden: ook in 'n politieke & godsdienstige tégenstander, rivaal, tegenspeler, tegenspréker
& vijand! Dàt ìs hèt concrete feitelijke universalisme
van YÈSJ! Hij staat niet ALLÉÉN ópen
voor de leden van zijn eigen sociale
groep, eigen stàm, vòlk, ràs,
klàsse, partij, kèrk e.d.
met uitzondering
van 'àlle'
ànderen
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende