35409 Jezus was a crossmaker {Judee Sill} ¥ 157hk
Q
Het afstand doen van rechten
ten gunste van een ander: twee mijlen gaan
met iemand die je dwingt om één mijl met hem mee te lopen!
Het afstand doen van macht ten koste van jezelf: ook je mantel geven
aan iemand die je jouw onderkleed afpakt. Het afstand doen van terugslaan:
je lìnkerwàng toekeren aan iemand die je op de rechterwang slaat.
* Juist deze laatste voorbeelden vol symboliek tonen nòg dúidelijker dan alle vorige,
dat de eisen van YESJ niet als wètten opgevat mogen en/of kunnen worden!
YESJ bedóelde níet dat vergelding niet geoorloofd is bij 'n klap op de lìnkerwàng,
maar wèl bij 'n stomp in de maag. Nee, deze voorbeelden zijn zeker niet àlléén maar symbolisch bedoeld:
het zijn tekenende (èn heel vaak met typisch oosterse overdrijving geformuleerde) grens-gevallen,
die te allen tijde werkelijkheid kùnnen worden? Maar ze zijn ook niet wettisch bedoeld, alsof alleen dit of dat
geboden worden kan. Afstand doen van terugslaan betekent niet al bij voorbaat afstand doen van íeder verzèt!
YESJ zèlf heeft 'volgens berichten' bij 'n slag op zijn wang voor het gerecht niet de andere wang toegekeerd,
maar geprotesteerd: 'Als ik iets verkeerds gezegd heb, zèg dan wàt er VERKÉÉRD was, maar als 't juist is wat ik gezegd heb,
waarom sla je me dan?' Afstand doen mag je immers niet verwarren met zwakheid. 't Gáát bij die eisen van Yesj niet
om morele of zelfs ascetische prestaties, die op zichzelf zìn zouden hebben, maar om 'n ingrijpende oproep
tot radicale vervulling van de 'wil van G d' van geval tot geval
èn ten gunste van de medemens.
Elk Àfstand Dóen is slechts
de negatieve zijde van 'n
nieuwe positieve
praktijk.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende