HOUDING IS ONS AL VAKER GEBLEKEN, DAT YESJ ZICH IN WOORD & DAAD WENDDE TOT DE zwakken, zieken & verwaarloosden?
Dat was geen teken van zwakte, maar van kracht!
Hij heeft mensen die volgens maatstaven van die samenleving afgedankt waren als zwak, ziek, laag, veracht en misselijk, 'n KÀNS geboden òm wéér mèns te zijn. Hij heeft hen aan ziel en lichaam geholpen, en aan vele lichamelijk en geestelijk zieken gezondheid gegeven, aan zwakken kracht en hóóp aan wanhopigen - dit alles als teken van het komend godsrijk? Híj was er voor de HÉLE mens: niet alleen voor de geestelijke mens, maar ook voor de mens in lichamelijke & wereldlijke zin!
Híj was er voor àlle mensen: niet alleen voor sterke, jonge, gezonde mensen, maar óók voor de zwakkere oude & zieke kreupelen.
Op die manier verduidelijken die daden van Yesj z'n woorden zoals omgekeerd zijn woorden aan zijn daden betékenis gaven. Maar ook dat alleen had nooit zoveel ergernis kunnen oproepen, als hij in feite 'veroorzaakte'? Er was méér aan de hand!
Dàt hij zich òp DÉZE zo úitgesproken manier 't lot v/d zieken & 'bezetenen' aantrok, wàs òngebruikelijk maar kon men nog wel door de vingers zien? Zùcht naar wònderen is van àlle tijden en plaatsen ÈN VRÁÁGT om 'wonderdoeners', 'helderzienden', tovertrucjes en indrukwekkende vertoningen...
Weliswaar was ook dàt niet zonder problemen: zieken waren volgens de gedachten van zijn tijd en plaats zèlf schùldig aan hun ongeluk,
omdat ziekte 'n straf was voor 'de zonde'?!
Bezetenen zijn immers in de greep van de duivel?
Melaatsen waren getroffen door de eerst-geboren zoon van de dood en mochten niet meer langer in de gemeenschap leven!
't Zíjn maatschappelijk getékende mensen - of dat al of niet nu zó ìs op grond van hun lòt, hun eigen schuld of eenvoudig door de heersende vooroordelen, deed er eigenlijk niet zoveel toe...
Yesj stelt zich echter principieel positief òp
tegenover hèn ÈN hééft - we kunnen hier op Yochanan afgaan - 't oorzakelijk verband
tussen ziekten en zònden, nèt als èlke vorm van maatschappelijke uitsluiting,
principieel àfgewezen.
Dáár kwam bíj -
en ook dàt gaf misschien nog niet de doorslag, maar het is wel van belàng -
dàt híj zich, zònder zich te bekommeren òm díe zeden en gebruiken, nogal verdacht maakte dóór
de mensen die hem omringden!
Vrouwen,
kinderen, onwetenden, ongeschoolden, verstandelijk beperkten
& 'heidenen'?
Niet bepaald
'High Society/Rijke Edelen',
zoals Kung-futseh die ten voorbeeld stelde
aan 'het gewone volk'!
Ook geen elitaire moraal
van 'Verstandige Monniken',
die in aanmerking kwamen voor 'n monastieke boeddhistische gemeenschap
& al helemaal geen moraal voor de hogere kasten in hindoeïstische zin, die overigens discriminatie dulden
van maatschappelijke paria's!?
Die Partijen
hadden 'immer rècht' gehad,
dus wàt met de aardbevings-, overstromings-
& brandslachtoffers, de vele criminelen, depressieven, de eenzamen, de falenden en gekken, 'homofielen, idioten,
jeugdslachtoffers, krankzinnigen, lamlendigen, mismaakten,
niksnutten, aanranders, verkrachters,
overvallers, pedofielen'
& 'queer rebels'?