35457169óók híer is 't niet van belang in hoeverre
Q
HET VERHAAL
VAN HET SCHANDALIGE FEESTGELAG
BIJ DE OPPERTOLLENAAR ZACHEÜS OF DAT VAN DE TOELATING
VAN DE TOLLENAAR LEVI TOT DE KRING VAN DE LEERLINGEN HISTORISCHE HERINNERINGEN WEERGEEFT!
We mogen daar al evenmin bij voorbaat vanuitgaan als 't bij voorbaat uitsluiten - zoals in 't geval van de roeping van Levi,
zoon van Alfeüs, wat reeds door Mark wordt verteld? Dàt de euangelies maar liefst Dríe TÒLLENAARS bij name noemen,
die tot de aanhangers van Yesj behoorden, is opvallend!
Daarom wordt in het algemeen aanvaard dat 't historisch wel zéker is wat zijn tégenstanders hèm verwéten:
deze man neemt zondaars áán èn éét mèt hèn?! Híj gaat de omgang met zondaars, wettelózen, wètsovertréders níet úit de wèg, hoewel er natuurlijk ook wel 'rechtvaardigen' naar hem toekwamen!? Hij kòmt áán húis bij tollenaars èn notoire zòndaars!
"ÀLS HIJ EEN PROFEET WÀS, DAN ZOU HIJ WÉTEN WÍE DE VROUW IS DIE HEM AANRAAKT, DÀT ZE EEN ZONDARES IS!"
't Is niet meer ná te gaan òf het verhaal over die zo ònconventionele hùldiging door een ìn de stad bekènde zondares,
waarschijnlijk 'n prostituee, die vrijwel zéker zijn vóeten zàlfde met geparfumeerde olie, en het aangrijpende verhaal dat in de overlevering van Yochanan opduikt, over de vrouw die op heterdaad werd betrapt op overspel en door Yesj gered werd uit de handen van de gerechtsdienaars, legenden of herinneringen zijn òf béide ìnéén, stereotiepe 'voorbeeldverhalen'?
Tot de meest ZÉKERE elementen uit de overlevering
behoort in elk geval dàt Yesj 'n provocerende voorkeur hàd voor zòndaars
& solidair was mèt gòddelóze en immorele mensen. Mislukte & afgeschreven mensen
hàdden in zijn ogen 'n toekomst, óók seksueel uitgebuite & vaak ook nog eens veràchte
vrouwen - àllen slàchtoffers vàn 'n maatschappij van 'rechtvaardigen'.
Zijn opmerkingen in dergelijke situaties máákten díepe ìndruk:
"HAAR VELE ZONDEN ZÍJN HAAR VERGÉVEN,
OMDÀT ZIJ VEEL HEEFT LÍEFGEHAD!" &
"WIE VAN JULLIE ZONDER
ZÒNDE ÌS, WERPE
DE ÉÉRSTE
STÉÉN!"
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende