35508hk175 Rechtvaardiging van de zondaars?
Q
DE PARABELS, GELIJKENISSEN, VOORBEELDEN & aanmoedigingen van Yesj
geven 'n duidelijk ÀNTWÓÓRD. Zíjn verdediging bestaat in de allereerste plaats uit 'n TEGENAANVAL:
zíjn de rechtvaardigen, die geen boetedoening nódig hebben, dan werkelijk zó rechtvaardig, en zijn 'de
vromen' wèrkelijk zó vróóm? Verbeelden zij zich hun rechtvaardigheid & vroomheid niet? En zijn zíj nú
dááròm niet juist SCHÙLDIG als huichelachtige hoogmoedigen, irritante betweters & botte ijdeltuiten?!
Weten zij eigenlijk wel wat vergeving ìs en zijn zij niet vreselijk onbarmhartig tegenover hun tekort-
schietende broeders & zusters? Veinzen zij al hun zgn. gehoorzaamheid niet, terwijl zij in feite iets heel
ànders dóen? Verstoppen ze zich niet voor 'de roep van G d'? Er is zoiets als 'schuld van onschuldigen',
nl. als zíj ménen G d níets schuldig te zijn! Èn er bestaat 'n ònschuld v/d schuldigen, nl. als zíj zich ìn
hun verlorenheid geheel aan G d tóevertrouwen! Dàt betekent dat zondaars waarachtiger zijn dan die
vromen, omdàt zij hùn zondigheid níet verbergen?! YESJ doet hèn RÈCHT tegenover degenen die hun
Schùld níet toegeven. Maar de eigenlijke rechtvaardiging van Yesj, zíjn eigenlijke antwoord, is anders.
Waaròm mógen we vergeven en hóeven we niet te veroordelen? Waaròm gáát genáde vóór RÈCHT??
Omdàt G d zèlf niet veroordeelt, maar vergeeft! Dus omdat G d zèlf in vrijheid genade voor
recht laat gèlden, omdat HÍJ/ZÍJ 'T RÈCHT VAN DE GENADE UITOEFENT! Zó kòmt G d in alle parabels
in steeds weer nieuwe variaties altijd wéér naar voren als 'n edelmoedige; als 'n koning die zich groot-
moedig ontfermt, als 'n geldschieter die royaal schulden kwijtscheldt, als 'n zoekende herder, als een
onophoudelijk zoekende vrouw, als 'n vader/moeder die zijn/haar zoon/dochter tegemoet rent & als
'n rechter die de tollenaar gehoor geeft: altijd weer is 't een G d die eindeloos barmhartig is en wiens
goedheid alles overtreft. Dé kèrn van leven op aarde ìs díe ópenheid, èchtheid & mededeelzaamheid.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
vorige
volgende