Q
EN DÁÁRMÉÉ
HET HÉLE MAATSCHAPPELIJKE SYSTEEM IN FEITE
NIET IN TWIJFEL GETROKKEN, OOK AL HEEFT HIJ
DÀT PROGRAMMATISCH NOOIT VERKÒNDIGD?
Heeft hij de bestaande normen en instituties, de geldende
gebóden/vèrboden & dogma's, ordeningen & beschikkingen àldùs in feite niet ondermijnd,
ook al heeft hij ze dan wellicht nooit allemaal willen afschaffen?
Doordat hij de onvoorwaardelijke geldigheid vàn dàt ÀLLES ìn twíjfel TRÒK met zíjn bewéring
dat ze er waren òmwìlle van de mènsch & níet àndersòm? Die vráág làg voor de hànd: ìs déze
soms méér dàn Mosjeh, die de Wèt gegéven hééft? Èn vèrder: heeft hij, hoewel ook dàt
níet programmátisch dóór hèm verkondigd wèrd, in feite niet die héle cùltùs èn liturgie
in twijfel getròkken? Heeft hij niet, ofschoon hij dàt àlles zeker niet wìlde àfschaffen,
praktisch de hànd gelicht met alle riten & gebruiken, vieringen & ceremonies, doordat hij
de dienst a/d mens vóórrang verléénde bóven de dienst áán G d? Die vraag kan nòg verder
aangescherpt worden: ìs déze SÒMS MÉÉR DÀN SJLOMO, die dé Tèmpel gebouwd hàd? En ten slotte:
heeft hij door zijn identificatie vàn dé 'wìl van G d' mèt 't wèlzijn v/d mènsch, zodoende de mèns niet
tòt maatstaf gemaakt vàn 'G ds gebòden'?! Èn fòrcéért híj dáárdóór niet 'n liefde tot de mens, de naaste,
de vijand, die géén óóg hééft vóór de natuurlijke grenzen tùssen wie wèl 'tot de familie' behóren èn
wíe níet, tùssen partijgenoten èn níet-partijgenoten, tussen vrienden & vijanden, naasten &
vreemden, góeden èn bózen? Relativeert hij niet dé betékenis vàn famílie,
Vòlk, Partíj, ja zèlfs van wèt & moráál? Dus
JÁÁGT híj zó de héérsers èn rebèllen,
de stìllen in den lande èn de schrééuwers
dan niet TÉGEN zich
in het harnas?!