Q
YÈSJ
ZICH IN WAANDE,
bepaalt óók de uniciteit van zijn godverlatenheid.
Déze G d & Váder, met wie híj zich tot het éinde tóe volledig geïdentificeerd heeft,
identificeerde zich uiteindelijk níet tot het éinde tóe met hèm. En zó léék ÀLLES zinloos te zijn gewéést: vóór
níets! Híj, die de nabíjheid èn kòmst vàn G d, zíjn Váder, ópenlijk aan de héle wéreld verkondigd hàd, sterft
ìn déze vòllédige godverlátenheid èn wòrdt zó nu voortaan vóór de gehéle wéreld àls 'n gòddelóze néërgezèt:
een dóór Gòd zèlf vèróórdéélde, díe ééns èn vóór àltíjd VÒLKÓMEN te grònde gericht ìs: ELOÏ, ELOÏ, LEMA
SABACHTHANI!, dat betekent: mijn G d, mijn G d, wááròm hèb jíj míj verláten? En omdat de zaak,
wáárvóór hij gelééfd hàd èn gestréden, zózéér áán zíjn pèrsóón gebònden wàs, vervíel mèt zijn pèrsóón
óók dé záák? Want díe zaak BESTÒND níet ònàfhànkelijk vàn hèm! Hóe zóu men ooit nog zijn wóórd
kùnnen gelóven nádàt hèm òp déze ten hémel schréiende wíjze het zwijgen òpgelègd wàs? Déze
Gekruisigde is de bij joodse terechtgestelden gebrúikelijke begráfenis bespaard gebléven! Náár
de Romeinse gewoonte werd het lichaam overgelaten aan vrienden en verwànten?! Níet één
van de discipelen, zo wordt verteld, maar 'n individuele sympathisant, de alléén híer in het
Euangelieverhaal verschijnende YOSEF VAN ARIMATHEA, blijkbaar ook láter géén lìd vàn
Dé Geméénte, láát dìt LÌCHAAM ìn zíjn éigen Gràf bíjzetten! Slechts enkele vrouwen,
die de kruisiging vanuit de verte hebben aanschouwd, zijn getúigen!? Reeds Mark
heeft nadruk gelegd op de officiële vaststelling dàt HÍJ dóód wàs. En niet alleen
híj, maar ook de door SjaoelPaulos overgeleverde oude geloofsbelijdenis be-
nádrukt 't feit v/d begrafenis, die niet te betwijfelen is. Maar zo groot als
i/d toenmalige tijd de religieuze belàngstelling was voor graven v/d
joodse martelaren & profeten, tot 'n ware cùltùs òm 't graf
van Yesj van Natzeret (haNotzri) is 't
opvallend genoeg nooit
gekómen! Waaròm
níet?