35702hk233 de nieuwtestamentische auteurs tonen
Q
GEEN BELANGSTELLING
VOOR VOLLEDIGHEID OF DUIDELIJKE VÒLGORDE
ÒF VOOR 'N KRITISCHE, histórische verificatie van al die verschillende berichten & veronderstellingen?!
Dãárúit blíjkt dat er in de afzonderlijke verhalen dus wèl iets ànders op de voorgrond staat?! In de eerste
plaats, bij Paulos & Marcos, de róeping en úitzending v/d leerlingen! Vervolgens bij Lukas & Yochanan zó
steeds méér ook 'n werkelijke identificatie v/d opgewekte met de Yesj van vóór Pasen (identiteitservaring
& ten slotte ook bewijsvoering daarvan door demonstratie van lichamelijkheid & tafelgemeenschap, vanwege
'n steeds sterker benádrukte óverwìnning v/d twíjfel v/d leerlingen)! Dáárdóór wòrdt duidelijker, dàt íeder
'hoe', 'wanneer' & 'wáár' v/d Verhálen secundair is ten opzichte v/h i/d verschillende bronnen nergens in
twijfel getrokken 'dàt' v/d ÒPWEKKNG, díe - ondanks alle samenhang - bepaald niet identiek is met zijn
dood & begrafenis? 'n Concentratie òp de éigenlijke inhoud van dé bóódschap ligt voor de hand, waar-
dóór 't mogelijk ZÀL wòrden opnieuw in te gaan op de historische discrepanties? Ìs zó'n òpwekking
dan historisch, voorstèlbaar, lichamelijk? Die vraag dient v/d paasverhálen v/d euangelies nu
teripuggebracht te worden naar de paasbóódschap! Terwijl 't Verháál v/h lége gràf allen i/d
euangelies te vinden is, getuigen óók àndere NOT-geschriften, met name de brieven van SP, dàt die
leerlingen Yesj àls dé LÉVENDE òntmóet hebben! Terwijl de PAASVERHALEN v/d euangelisten al deze
'gebeurtenissen' òp legendarische wijze beschrijven, spreken andere NOT-getuigenisverhalen meer in de
vorm van 'n belijdenis
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende