DOOR
GEEN ENKELE
DIRECTE GETUIGE WORDEN BESCHREVEN,
TREFFEN WE IN DE BRIEVEN VAN SP (decennia eerder geschreven dan de euangelies)
uitspraken van die apostel zèlf aan, die melding maakt van 'verschijningen', 'openbaringen' vàn
'de òpgewèkte'?! De reeds eerder & vaker genoemde & door SP uitdrukkelijk 'overgenomen' en aan
de gemeente van Korinthe bij haar stichting 'overgeleverde' geloofsbelijdenis komt naar táál, autoriteit
& milieu mogelijkerwijs uit de vroege oergemeente van Yeroesjalayiem, & stamt minstens uit de tijd tussen
35 & 45, tóen SP ook christen & apostel werd! Die belijdenis citeert in haar uitbreiding een voor tijdgenoten
controleerbare lijst vàn getuigen v/d 'opstanding': aan wíe de opgewekte 'zich hééft láten zíen', 'verschenen
is', 'zich heeft geopenbaard', wíe híj òntmóet hééft & van wie 't merendeel i/d jaren 55-56, toen de brief aan
EFEZE geschreven werd, nog in leven was & ondervraagd kon worden? Ìn déze Líjst (die historische gebeur-
tenissen uit de oergemeente weerspiegelt?) vàn toonaangevende getuigen staat SJIM'ONPETROS, die veel-
betekenend bij zijn Aramese naam
KEFAS genoemd wordt, bóvenáán: júist àls éérste getuige van de
Opgewekte wàs híj waarschijnlijk dan ook dé 'Ròts', dé 'versterker van zijn broeders' èn dé 'herder van de
schapen'. Maar nòch vanúit déze, nòch vanuit andere teksten is 't gerechtvaardigd òm àlle verschijningen
a/d Twaalf (die kring van leiders@Yeroesjalayim), aan YA'AKOV (de broer van Yesj), a/d apostelen (ietwat
grotere Kring vàn Uitgezondenen), aan de meer dan 500 broeders of aan SP zèlf te herleiden tot die ver-
schijning aan Petrus, alsof díe slechts bevestigd zou zijn door de andere? Personen en gebeurtenissen, de
plaatsen & tijden zijn verschillend, té verschillend óók de maníeren v/d 'christusverkondiging' júist bíj een
Sjim'onPetros, YA'AKOV & SjaoelPaulos!
Maar voordat we de eigenlijke inhoud van de 'paasboodschap' nu
verder kunnen uiteenzetten, wil ik nòg enkele verhelderingen geven òm onnódige verkeerde opvattingen
van deze boodschap te voorkomen!? I/h NOT worden voor 't paasgebeuren nl. heel verschillende
formuleringen & voorstellingen gebruikt die, àls ze góed begrépen wòrden, ons wellicht
iets verder zouden kùnnen hèlpen bíj de zaak waarom 't hier draait?! 'Òpwekking'
& 'opstanding', 'verheffing' & 'verheerlijking', 'opneming' &
'hemelvaart'! Hóe moeten & kunnen
we dat alles 'redelijk'
opvatten? Táál ìs
juist immers
symboliek.