Q
AANGEZIEN
HET VOLGENS HET NIEUWTESTAMENTISCH GELOOF BIJ DE OPWEKKING GAAT OM EEN 'HANDELEN VAN g d' ìn 'de dimensies van g d', KÀN ER geen sprake ZIJN VAN EEN HISTORISCHE gebeurtenis in strikte zin, dat wil zeggen van 'n gebeuren dat vastgesteld kàn worden dóór de historische wetenschap en met historische methoden?! Òpwèkking ìs immers geen de natuurwetten doorbrekend, binnenwereldlijk constateerbaar mirakel!? 't Ìs géén te lokaliseren en te datéren supranatiralistische ingreep ìn ruimte en tíjd?! Er víel niets te fotograferen of te registreren! De dood van Yesj kan historisch worden vastgesteld, net als het paasbrood en de paasboodschap van de leerlingen! Maar die 'opwekking' zèlf laat zich evenmin als de Verrezene door middel van historische methoden VÀSTPÌNNEN of objectiveren. V/d geschiedwetenschap - die net als de scheikunde, biologie, psychologie of theologie altijd maar 'n bepááldaspect v/d veelzijdige werkelijkheid wáárneemt - wordt híer tévéél gevraagd, omdat zij op grond van haar eigen premissen juist díe werkelijk-heid bewùst úitsluit die in aanmerking komt voor opwekking of ook voor schepping of vòléinding: de werkelijkheid van G d! Juist omdat 't vlg. 't NT-geloof bij de opwekking gáát om 't 'handelen van g d', gáát 't níet òm 'n fictief of ingebeeld, maar om 'n werkelijk ge-béuren in diepste zìn: er ìs níet níets gebeurd! Maar wàt er gebeurd is, dóórbréékt & óverstijgt de grenzen v/d historie? 't Gáát òm een transcendent gebeuren vanuit de menselijke dood 'tot in de allesomvàttende dimensie van g d'! Òpwèkking heeft betrekking op een vol-ledig "Níeuwe bestáánswijze i/d gehéél àndere Wèrkelijkheid vàn G d", omschreven in 'n bééldschrift dat geïnterpreteerd moet worden!! Dàt G d ìngrijpt waar menselijk gezien alles òphóudt, ìs - ondanks de handhaving v/d natuurwetten - hèt ÈCHTE wònder v/d opwekking: 't wònder v/h begìn vàn 'n níeuw léven úit de dóód! Dit is géén onderwerp van historische kennis, maar wèl 'n Òproep tòt & 'n aanbod vàn GELÓÓF, dat als enige toegang geeft tòt dé Wèrkelijkheid vàn de Verrézene. 3. Ìs opwekking voorstèlbaar? We vergeten vaak maar àl té màkkelijk dat 't zowel bij 'opwekking' als bij 'opstanding' gáát òm metafóren, òm verbééldende begrìppen! 't Bééld is daarom dan ook ontleend áán het 'wèkken' & 'opstaan' úit de slááp. Dit is echter 'n even gemakkelijk te begrijpen àls mìs te verstaan beeld of een symbool voor dat wat er móet zijn gebeurd: niet, zoals bij de slaap, 'n TERÙGKEER naar de vóóràfgaande toestand, naar 't vorige, aardse, sterfelijke leven! Maar 'n radicale metamorfose in 'n totáál verschìllende tóestand, in een ànder, nìeuw, ongehóórd, definitief èn ÒN-sterfelijk léven: totaliter aliter, gehéél ànders! Wat 'stel jíj je vóór' bij droomwerelden? Of 'n héélàl, & eeuwigheid, eindeloosheid, liefde, 'hèrgeboorte'? Of AeGYPTe, Assyrië, Babylonië, Chaldea, dwergkometen, economismes, financiën, gèld, hypocrisie, idiotie, jeugdige kinderbelevenissen, latere mogelijkheden, naargeestige ongelukken, paranormale queestes, revolutionaire strebers, terroristische uitzonderingen, vreselijke wereldrampen, xenofobe yuppen & zonderlinge zombies? En hoeveel procent grijze massa we ècht gebruiken?