35707hk238daarmee bedoelt SP niet op Griekse wijze
Q
'N
(UIT DE KERKER
VAN HET LICHAAM BEVRIJDE)
GEEST-ZIEL, DIE VOLGENS DE MODERNE
ANTROPOLOGIE HÉLEMÁÁL NIET GEÏSOLEERD GEDACHT KÀN WORDEN!
Híj bedoelt op joodse wijze 'n (door G ds leven gévende Geest òmgevormde & bestierde)
Volstrekt Lichamelijke Mènsch, die veel méér stróókt met de moderne opvatting v/d mens
als 'n gehéél en met de fundamentele betekenis vàn zijn lichamelijkheid! De mèns wòrdt dus
níet - zoals bij Plato - uit zijn lichamelijkheid verlost. We worden mèt & ìn òns
nú verheerlijkte, vergeestelijkte lichamelijkheid bevríjd: 'n Níeuwe Schèpping, 'n Níeuwe Mèns!
4. LICHAMELIJKE ÒPWÈKKING? Ja en nee, HK verwijst naar 'n persoonlijk gesprek met Rudolf
BULTMANN. Néé, als 'lichaam' naïef 't fysiologisch identieke lichaam betekent. Já, als 'LÌCHAAM' in de
zin van 't nieuwtestamentische SOMA de identieke persoonlijke werkelijkheid, hetzelfde ik
mèt onze héle geschiedenis aanduidt! Òf ànders gezègd: géén continuïteit v/h lichaam - natuurweten-
schappelijke vragen zoals de vraag waar de moleculen blijven, zijn níet aan de orde! - maar van de i-
dentiteit v/d pèrsóón: 't gáát híer òm de vráág naar de blíjvende betékenis van ons léven & ons Lòt!!
Dus in geen geval 'n mìnder, maar 'n vòltóóid léven! De opvatting v/d oosterse denkers, dat het Ìk
de dood niet overleeft & dat alleen de wèrken van 'n mènsch voortleven, is zeker de moeite van 't
óverdènken wáárd, voor zover er 'n overgang wordt bedoeld naar niet-tijdruimtelijke dimensies?
Maar zij schiet tekort: als G d de laatste werkelijkheid is, dan is de dood
eerder 'n metamorfose dan 'n vernietiging -
dus níet 'n vermindering,
maar 'n voltooiing.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende