Q
NIET GAAT OM EEN GEBEURTENIS IN DE MENSELIJKE RUIMTE EN TIJD,
DAN TOCH OOK NIET àlléén maar om iets wat het belang van zijn dood tot uitdrukking brengt?!
't Gáát vééléér om 'n weliswaar níet historisch (i/d zin van: met de middelen v/h historisch onderzoek
VÀST te stellen), maar tòch (voor 't geloof) wèrkelijk gebéuren! 't Gáát bij díe òpwèkking van Yesj dan
ook niet alleen maar om de door YÈSJ aangevoerde 'záák', die dóórgáát èn hìstórisch mèt zíjn náám is
VERBÒNDEN, terwijl hijzelf er niet meer ìs èn níet meer lééft, dóód ìs èn dóód blíjft? Ongeveer zoals de
'zaak' van wijlen de heer Eiffel: de man is dood, maar híj leeft vóórt ìn de Eiffeltoren; ongeveer zoals bij
voorbeeld Goethe die, hóewèl dóód, in wèrk ÈN herinnering 'óók VANDÁÁG nog SPRÉÉKT'!? Het gaat om de
persoon ÈN dùs òm de zaak van de Lévende Yehosjoea?! De Wèrkelijkheid van de Verrézene kan niet tussen
haakjes gezet worden! Óver die zaak van Yesjoea, die zijn leerlingen hadden opgegeven, ìs mèt Pasen dóór
G d zèlf beslìst: Yesjoe's záák hééft zìn èn gáát dóór, omdàt Híjzèlf, ná die grote mislukking, níet in de dood
is gebléven, maar dóór G d volledig gerechtvaardigd ìs èn lééft! Dit 'Pasen' ìs dùs níet alleen 'n soort van
werkelijkheid voor de leerlingen & hùn GELÓÓF: YÈSJ leeft níet dóór hun geloof; 't paasgeloof is geen àf-
geleide van het geloof van de leerlingen. Hij was niet eenvoudig te gróót òm te kùnnen sterven, zoals veel
van de gnostici meenden: híj ìs gestòrven! Néé, Pasen gebeurt primair voor YÈSJ zèlf: YESJ lééft opnieuw
dóór G d - omwille van hun geloof! Vooronderstelling van het nieuwe leven is niet het tijdelijke, maar
feitelijke 'pre', hèt 'vooruit' van G ds hàndelen. Zó wòrdt dàt GELÓÓF pas mógelijk gemáákt, gefundeerd,
waarìn dé LÉVENDE zìchzèlf àls de levende láár èrváren! Voor de ook vlg. Bultmann gemakkelijk mìs te
verstane formulering 'Yesj is gestaan in 't kerygma (de verkondiging)' betekent dat: YESJ leeft ook
vlg. Bultmann niet omdat hij verkondigd wordt, maar wordt verkòndigd òmdàt hij lééft! Dùs héél ànders
dan in 't oratorium 'Lenin in het hart van het volk' van Rodion Stschedrin, waar 'n lid v/d Róde Gàrde a/h
dóódsbed van Lenin zingt: 'Néé, néé, néé! Dat kan niet waar zijn! Lenin leeft, leeft, leeft!' Híer gaat (ging
níet lang meer) slechts 'Lenins zaak' door.