35728hk246 "Radicalisering van het geloof in G d"?

Móeten we daarbij nog benádrukken dàt hèt Níeuwe Léven vàn dé mènsch, òmdàt het òm dé láátste Wèrkelijkheid gáát, òm G d zèlf, al van méét àf áán een zaak van geloof ìs? Het gáát òm een Níeuwe Schèppingdáád, waarin de dóód àls láátste grèns èn dáárméé héél ònze wéreld- èn dènkhorozon dóórbróken wòrdt! Het dúidt vóór de ééndimensionale mens een definitíeve dóórbraak áán náár een ècht àndere dimensie: de geópenbáárde Wèrkelijkheid vàn G d èn de in návolging rùstende heerschappij vàn dé gekrúisigde. Níets kàn gemàkkelijker betwíjfeld wòrden! We hebben al éérder benádrukt dàt de 'zúivere réde' híer vóór een níet te passéren grèns stáát: Kànt hàd gelíjk. Óók door historische argumenten láát de òpwèkking zich immers níet bewíjzen? Híer schíet de traditionéle apologetiek tekòrt. Òmdàt de mèns híer te máken hééft mèt G d - wat per definitie betékent: mèt dé Ònzìchtbare, Òngríjpbare, Ònvàtbare - ìs híer slèchts één verhóudingsvòrm gepàst: gelóvig vertróuwen, vertróuwend GELÓÓF! Òm het geloof héén ìs er géén wèg náár dé òpgewèkte èn hèt ééuwige léven. Díe òpwèkking ìs géén bekràchtigend mirákel. Zíj ìs zèlf vóórwerp vàn gelóóf! Het opwekkingsgeloof is echter - dàt móet tégenóver àl het òngeloof èn bíjgeloof wòrden gezègd - níet een geloof ìn één of àndere ònverifiéérbare curiositeit, díe men 'dáárnáást' nog móet gelóven. 't Òpwekkingsgeloof is óók geen geloof àlléén ìn het Féit vàn dé òpwèkking òf ìn dé òpgewèkte, maar is in wézen GELÓÓF ìn G d, áán wíe de dode de opwekking dànkt. 't Òpwekkingsgeloof ìs dan ook geen tôevóeging aan het geloof in G d, maar een radicaliséring vàn het geloof ìn G d! 'n GELÓÓF ìn G d dat níet hàlverwége stòpt, maar de weg consequent vòlgt tòt het éinde! 'n Geloof waarìn de mènsch zònder strìkt rationéél bewíjs, maar wèl ìn 'n vòlstrèkt rédelijk vertróuwen ervan úitgaat dàt de G d vàn hèt begìn óók dé G d van het einde ìs, dàt híj níet alléén dé Schèpper vàn de wéreld èn dé mèns ìs, maar óók dé vòléinder ìs!!! Níet ìn 'n níets stèrven wíj; dat lijkt me niet erg aannémelijk! We stèrven ìn G d, díe vóór òns níet àlléén oorsprong en oergrònd is, maar óók óerdóel! 't Ópwèkkkingsgeloof moet dus níet álléén ÀLS 'n existentiële verìnnerlijking of sociale veràndering gezien worden, maar als 'n radicaliséring vàn hèt GELÓÓF ìn dé schèppergòd. Òpwèkking ìs dé reële óverwìnning vàn de dóód dóór dé scheppergod , ààn wíe de gelovige ÀLLES, óók 't láátste, óók de óverwìnning van de dóód, tóevertrouwt. Hèt éinde dàt 'n níeuw begìn ìs! Voor Mòr waren 'begin & eind vlakbij elkaar' in 1944: vrijdag 15 september & woensdag 13 december in & rondom Irminloo, H'wijk, Putten, Groevenbeek & de laatste nog levende 'ooggetuige' was toen 16 jaar, de oeroude Dina 'van de Pollekamp' (gisteren heen & weer gefietst voor HK à la Forza)... Zaterdag 28 januari 1911 & 24 januari 1914: dinsdag 26 januari 1943... Erica Junne Kamp Vledder: Ras & Filipse Doornbos Jannes Stoop... Diepgrond Varenlaan Paalberg Romeinen Fransen Duitsers Engelsen kolonies politionele acties Atjeh Colijn - namen te over bij de vleet?! Westerbork Castricum Hilversum Gaten van Asselt & Knevel, Plas van Beek, terroristen, Hermandad/A'dam
24 aug 2019 - bewerkt op 29 aug 2019 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende