35757hk257 TÉGEN Hèn Àllen Wòrdt Gezègd Dàt
Q
ZIJ
NÍET DE LÁÁTSTE MÁÁTSTAF ZIJN
EN INPLAATS DAARVAN WORDT HÈN DÍE ÉNE AANGEZEGD,
DIE NÍET ÒPKOMT VOOR ZICHZELF, MAAR VOOR DE ZAAK VAN GOD EN VAN DE MÈNSCH!
In dàt opzicht hebben de christologische eretitels van ná Pasen 'n indirecte sociaal-politieke betekenis?
Dé vàl van de góden, van wèlke áárd dan óók, wàs BEGÒNNEN! En naarmate de keizers (en hun
opvolgers) er steeds méér ÁÁNSPRÁÁK op máákten dé láátste nòrm te zíjn, dréigde het dodelijke en
inderdaad ook eeuwen dúrende conflict mèt de Romeinse staatsmacht (èn látere machten)!
Tèlkens wanneer een kéizer òpéiste wàt vàn G d ìs - maar ook alleen maar dàn - zou voor de christenen 't
grote 'òf-òf' gèlden: 'aut Christus - aut Caesar'! Dáárméé is echter ook duidelijk geworden
dat níet de benamingen op zichzelf wezenlijk zijn!
De gelovige & de geloofsgemeenschap moeten zich in hun geloven en handelen niet houden
aan de benamingen, maar aan YÈSJ zèlf als dé definitíeve maatstaf! Mèt wèlke titels
ze dit maatgevende van Yesjoe uitdrukken, was destijds en is ook nú nòg 'n secundaire vraag;
dat wordt thans net als tóen méde bepaald door de sociaal-culturele context.
Níemand hoeft nu nog alle benamingen van toen te blijven herhalen laat staan op te dreunen!
Ze dragen nu eenmaal het stempel van 'n heel bepáálde,
voor òns vóórbíje wereld & maatschappij & zíjn ondertussen - zoals steeds wanneer taal wordt
geconserveerd - verànderd! Niemand hoeft uit de verschillende benamingen & de daarmee verbonden
voorstellingen 'n enkele christologie òp te blijven bouwen, alsòf we slechts één ipv. 4 euangelisten
zouden hebben & slechts één enkele not-dogmatiek zouden hebben ipv. de vele die te vinden zijn i/d
'Christus' & er zijn véle christologieën?
Zóàls er één GELÓÓF is
in G d & er vele theologieën zijn!
't Geloof in YESJ laat vele geloofsuitspraken óver hèm tóe: er is
één geloof i/d Christus & er zijn vele christologieën. Zoals er één geloof
in G d is & er vele christologieën zijn. Óók dàt
kom je tegen tussen Milaan &
Hongkong & tussen
Moskou èn
Kaapstad!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46003 DorpsLeven Ploegen/Zaaien Zorgen OogstFeest
-
O
07 jan 2024
46002 Belasting Heffen Inkomst Uitgaaf Straf Slaaf
-
O
07 jan 2024
46001103 Grootte/Indeling v/h Heilig Olijfolieland
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
vorige
volgende