35795hk maar óók zó zijn we pas bij de bepaling
van het 'specifieke van Yesjoea' en niet - en daar eindigt de analogie met Mozart - bij de bepaling van 'het specifiek christelijke', dat uiteraard berust op het 'specifieke van Yèsj'? Dìt specifiek christelijke krijgen we zeker niet in het vizier als je alleen maar kijkt naar de verkòndiging van Yesj, naar de bergveldrede (het ethos), en díe regelrecht verplaatst naar 'onze tijd', àlsòf daartussen níets gebeurd is! Tussen de historische Yesj v/d 'bergveldredes' & de Christos v/d christenheid staan dood en opwekking in de dimensie van het handelen van G D?! Zònder dàt zou de verkondigende YEHOSJOEA nooit dé verkòndigde Yesjoea 'haMasjiach' gewòrden zíjn!? HÈT specifiek chris-telijke ìs dus HÈT GEHÉÉL in zijn Éénheid: ìs DÉZE Christos YESJOE zèlf àls dé verkòndigende ÈN dé verkòndigde, als de gekruisigde en de LÉVENDE! Elke poging om de zaak van YM/YC te herleiden tot 'n exclusief opgevatte zaak van Yesj, waarbij men denkt te kunnen àf-zien v/d dimensie van G d ìn dàt GEBÉUREN, vergeet wáár het uiteindelijk aan VERPLÌCHT ìs? Ook christelijke ethiek vàlt dàn ten prooi aan de willekeur v/h ethisch pluralisme! Zèlfs 'n 'ethiek v/h NOT' bereikt slechts met moeite 'n zekere Éénheid als men YESJ, de oer-gemeente, SP, de rest v/h NOT - als 't ware als de vier nieuwe euangelisten - na elkaar behandelt, àlsòf hier ooit sprake zóu mogen zijn van 'n - theologisch & historisch! - náást elkaar? Óók elke christelijke ethiek moet weten dat haar fundament reeds gelègd ìs! Dàt eerste fundament is niet zomaar her gebod van de líefde, òf de christelijke houding tegenover de wéreld, of de gemeente, of de eschatologie, maar àlleen dé Christos Yehosjoea!
HÈT Éne LÌCHT en/of de véle lìchten? Yehosjoea haMasjiachhaNotzri & híj àlléén is voor christenen - volgens het 'vierde' Yochananeuangelie - 'hèt LÌCHT der wéreld', 'HÈT LÌCHT der mènschen', 'dé wèg, de waarheid & 't léven'. En zonder in 'n zwart-wit gekleurd dualisme te vervallen, zonder 'n goedkope tegenstelling te schetsen van licht & duisternis zoals in al die vele grotten van Qumran ('kinderen v/h licht' tegenover de 'kinderen der duisternis', is DÉZE Christos als 't licht voor christenen net als voorheen dé GRÓTE hóóp! Híj gééft ons MÓED om, zonder in zelfgerechtigheid te vervallen, dé wèg vàn de návòlging te gáán?! Want dóór hèm WÉÉT ÌK: de geschiedenis v/h christendom mag niet eenvoudig worden verteld als 'n geschiedenis van schurken & misdadigers, als 'n 'misdaadgeschiedenis', wat op den duur gaat vervélen!? We moeten die geschiedenis genuanceerd vertellen als een erg spanningsvòl verhaal VÒL LÌCHT ÈN dònker, waarin 't wézen v/h christendom òndànks àlle 'vreemdheid' steeds wéér òpduikt. Want wáár zijn we nu zonder zo'n "KÒMPÀS"?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende