36739 We zijn dus ahw. Tijd- & Ruimtereizigers....
We hebben behoefte aan zoiets als (‘n) “G D” en vragen ons af wat of wie dat dan is & ‘zou kunnen zijn’ in ‘t samenspel met ‘natuurwetten, oorzaken & gevolgen’, ‘bronnen’ & ‘besluiten’, ‘eeuwigheden’ & ‘uitwerkingen’! Vanwaar en waartoe nu greep Gijs Voet zo’n 500 jaar geleden terug op klassieke modellen van argumentatie: wat willen, kunnen & zullen we nog gaan ontdekken!? Aristoteles met ‘christelijke trekjes’?! Schema’s die ook al 1400/1300 jaar geleden aangetroffen zijn bij ene Johannes van Damascus (AD 675-749?) tussen de oosterse & westerse kerken ten tijde van Mohammed @ Mekka en Medina zo ongeveer!? Als onze Gijs V. de ‘wilsacten’ & ‘besluiten van G d’ bespreekt, volgt hij daarmee ‘voor ‘t gemak’ de Augustijns-Franciscaanse traditie: men boog zich graag over de sleutelrol ‘van G ds WÌL’?! Was op zoek naar “goddelijke eigenschappen” & “zijn goddelijke wìl”? Kronkelende hersencellen die merkwaardige vragen stellen & conclusies trekken! Intussen hoeven we uit ‘t raamwerk waarbinnen GV ‘n ‘leer aangaande G d ontvouwt’ niet de verkeerde regels te vormen. Zo zouden we kunnen denken dat ‘bewijzen voor G ds bestaan’ vanuit die eerste Vraag, ook meteen dé grondslag tonen voor ‘de leer aangaande G d’: alsof daarmee op rationalistische wijze ‘n soort van ‘natuurlijke theologie’ gepresenteerd is geworden, die zich verder liever niks aantrekt van wat er in de bijbelboeken allemaal ‘over G d’ gezegd lijkt te worden.
In dit verband benadrukt WJ dat vlg. GV die ‘godsbewijzen’ voor ‘de gelovige’ niet nodig zijn! GV voegt eraan toe, dat de ‘ongelovige’, die de waarheid ontkent v/d uitspraak “G d ìs” (DEUS EST) schendt dáármee ‘t kenvermogen DÀT G d aan de mensch zelf bij z’n schepping ‘geschonken heeft’ (‘cognitie Dei insita’)? Bovendien hanteert GV hier ook nog eens ‘t uit de logica afkomstige principe van non-contradictie! Dwz.: ‘n beweerzin, zoals ‘G d is’ èn de ontkenning daarvan zijn nooit allebei tegelijk wáár?! Als we met de christelijke traditie aannemen dat G d ‘t méést volmaakte & noodzakelijke Opperwezen is, dàn is de ontkenning daarvan inconsistent!? Het lijkt immers meestal ‘onmogelijk’ dàt één & hetzèlfde ding tegelijk bestaat èn níet bestaat? Maar goed, we zijn onderhand enkele stapjes verder in tijd/ruimte & “VERBEELDING”!!!!! Onderweg tussen ontstaan en vergaan kunnen we immers altijd de meest merkwaardige gevolgtrekkingen tegenkomen??
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
-
O
01 jan 2024
45973 Toen Herodes in Jericho stierf, vlg. Josefus
-
O
01 jan 2024
45972/89 Herodes, bang dat zijn einde dat naderde
-
O
01 jan 2024
45971 Slimme Vos Herodes, Inmiddels Midden Zestig
-
O
31 dec 2023
45970 De Strijd Om Opvolging Tegen Het Einde Van
vorige
volgende