37132178 De Gewone Burgers Van Het Land... de~~~~~
am haäretz~~~
KOESTERDEN GEEN ENKELE MINACHTING
VOOR EEN GROEPJE JEUGDIGE BEDELAARS,
OMDAT DIE AM HAÄRETZ WÈL WÌSTEN HÓE ‘T VÓELDE
ÀLS ‘R ÒP JE NEERGEKEKEN WERD! DE TSADDOEKIEM EN DE ANDEREN
DIE IN DE TE[M]PEL WERKTEN, BEELDDEN ZICH GRAAG ÌN DAT ZE VAN ÁDEL WAREN.
HET GEVOLG WAS DAT ZE ‘BIJNA’ OP IEDEREEN NÉÉRKEKEN! De ‘proesjiem’ wezen die ‘am
haärets’ ook graag àf, maar weer om een heel andere reden? Zíj waren van mening dat de doodgewone
burgers de godsdienstige regels voor ‘rituele reinheid’ niet strikt genoeg naleefden: ze vonden dat ‘t “gewone volk”
zich niet naar behoren hield aan de ontelbare wetten & nevenwetjes die de ‘PROESJIEM’ aka farizeeën aan de Tora tóegevoegd hadden? De ‘am haärets’, ‘t gewone volk, waren daarom in hùn ogen bijna altijd onrein. De gewone
burgers op hùn beurt benijdden de Sadduceeën om hùn wéélde & verachtten de farizeeën om ‘n zgn. WET-
TICISME! De am haärets, ‘normale mensen’ waren absoluut niet bereid ‘t zwaard op te blijven pakken
& ‘n Bar Abbas te volgen, maar ze waren ook niet bereid om ‘m óver te leveren aan de Romeinen.
Voor ‘t gewone volk had de Romeinse Overheersing eigenlijk niet veel veranderd:
de Machthebbers waren nòg stééds aan de màcht & de rijken waren ook nu al met al zo nog steeds
even stinkend rijk?! Dùs wàt zágen zíjn eigenlijk úit naar de kòmst van de ‘beloofde’ Mesjiach!?
Want als hij kwam, dàn zou alles wòrden ‘zoals het zou móeten zíjn’?! De laagste zou de hoogste,
de laatste de eerste & eersten & de hoogsten zouden dàn de laagste/laatsten zijn? De AMHAÄRETS,
die wisten dat i/d boeken van Mosjeh grote waarde werd toegekend aan ‘goede werken’,
herinnerden zich ook wat ze in de synagoge hadden gehoord: “ZÈG TOT DE VERSAAGDEN VAN HART:
wéés stèrk, vréés níet; zíe, jullie G d zal komen met wraak, met de vergelding G ds; hij zàl kómen
èn híj zàl je verlossen! DÀN ZÙLLEN DE OGEN DER BLINDEN GEOPEND EN DE OREN DER DOVEN
ONTSLOTEN WORDEN; DAN ZAL ALLÉÉN ZÓ [RÀK KÀCH] NU VOORTAAN
OOK DE LAMME SPRINGEN ALS EEN HERT
ÈN DE TONG VAN DE STOMMEN
ZÀL JÚBELEN!”
Dus iedereen
die de toets van Aveels oordeel,
Ha-Or Tov’s neus & Emets mùschje
kon doorstaan, wèrd door de jongens al met respect benaderd.
Vaak kregen ze bruikbare tips over de plek waar Bar Abba voor ‘t laatst gesignaleerd was,
wèlke waterpoel zijn bende gebruikt had èn in wèlke richting híj koers
gezet hàd?! Bij de aanblik van ‘t jeugdig gezelschap,
de onmiskenbare blindheid van Ha-Or Tov...
& ‘t hippende vogeltje op Emets schouder
verdween àlle mógelijke argwaan van de
ondervraagden als sneeuw
voor de
zon.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
vorige
volgende