DOOD VAN GOD TOT EENVOUDIG AGNOSTICISME - ‘t steunen op ervarings-gegevens - tot ‘n afwijzen van ‘t mysterie, zou ‘t verspreiden van één van de ‘boosaardigste misverstanden’ zijn: niettemin werd Nietzsches stelling lange tijd haast alleen maar zó uitgelegd & nòg steeds “handhaven volgelingen van hem” die foutieve opvatting!? Men heeft al veel geschreven over ‘t verraad dat de nazi’s ook jegens de denkbeelden van Nietzsche gepleegd hebben; men mag echter zeggen dat ‘t radicaal-socialisme zich al niet minder schuldig heeft gemaakt aan de verdraaiing van Nietzsches leer die nu al bijna anderhalve eeuw duurt? In Rusland hebben al bij de aanvang van de vorige eeuw een Berdiajeff en een Sjestow de religieuze geest van Nietzsche onderkend, gehorend tot dezelfde familie als Kierkegaard & Dostojewski!
In West-Europa heeft men moeten wachten tot de verschijning van
DE WEGEN DIE NERGENS HEEN LEIDEN om Nietzsche in zijn wáre licht te zien?
We denken hierbij aan de fundamentele bladzijden waarin Heidegger ‘n onderscheid maakt tussen de sociologische gestalte v/h christendom & Openbaring i/h NOT waarbij hij onderstreept dat “de dood van God“ bij Nietzsche géén verwerping inhoudt van het
christelijk geloof! Wàt Friedrich Nietzsche met kracht afwijst, & 1000 x terecht, dat zijn de ‘christelijke’ waarden, dat is ‘n God die uitsluitend en alleen 'n rechter is over zgn. Morele Gedragingen. Jà, díe God is zéker dood & des temeer ‘omdat Híj nog nooit lévend’ ìs gewéést, omdat hij nooit iets anders was dan ‘n karikatuur v/d Herrezene! Dit is de opvatting v/d theologen v/d dood van God. Één v/d intelligentsten onder hen, Gabriel VAHANIAN, die in zijn boek De dood van God ‘t Amerikaans Christendom heeft beschreven, toont aan dat de ergste vijand van God niet ‘t atheïsme is, maar ‘de morfine v/d na-christe-lijke religiositeit’. Alle theologen van die school maken zich op om zoals Bultmann & Tillich ‘t sociologisch chistendom & z’n mythologie te bestrijden & op die manier ertoe bij te dragen de christelijke openbaring van zijn slakken te ontdoen. ‘t Blijft boeiend, intrigerend, mysterieus, alomvattend: dieper dan het ons nu bekende ‘heelal’...