DAT
WE CULTURELE
ÈN BIOLOGISCHE MECHANISMEN
ONTWIKKELD HEBBEN ÒM HET TE BLIJVEN BEVORDEREN,
ALS ‘T WARE ZOALS EEN VERLENGDE KINDERTIJD, GROTER SOCIALE GROEPEN
èn betere geheugens? Èn we onderwijzen elkaar! ‘n Menselijke moeder zal haar kindje laten zien
hóe het ‘n bepaald klusje moet aanpakken èn aandachtig toekijken terwijl het haar nadoet. Zij zal haar demonstratie aanpakken aan zijn pogingen èn haar kindje helpen òm het karweitje goed onder de knie
te krijgen, in een proces waarbij ze allebei op elkaar reageren voordat ze haar kindje de volgende stap laat zien. Andere dieren doen zoiets niet. Lesgeven maakt ‘t mogelijk òm kennis op ‘n zeer nauwkeurige wijze over te dragen, èn de leerling leert veel efficiënter door te leren van iemand die hèm lesgeeft dan door haar alleen maar na te apen. Dat geldt vooral voor complexe vaardigheden of activiteiten waarbij bepaalde handelingen in een vaste volgorde verricht dienen te worden. Tijdens een onderzoek waarbij verschillende methoden òm stenen werktuigen te maken worden vergeleken, bleek lesgeven twee keer zo succesvol als ander culturele-overdrachtmethoden. Misschien is lesgeven ‘t voldoende nauwkeurige
overdracht-mechanisme geweest dat ‘n cumulatieve cultuur mogelijk maakte. Onderzoek naar ‘t vervaar-digen van stenen werktuigen wijst op een mogelijke reden voor het feit dat onze vroege hominiden voor-ouders meer dan 700.000 jaar lang dezelfde primitieve werktuigen uit de Oldowan-periode zijn blijven maken. Voor complexer stenen werktuigen uit ‘t latere Acheuléen was een lange reeks steenkaptechnie-ken vereist, & uitsluitend na-apen vormde daarvoor geen voldoende betrouwbare vorm van sociaal leren. Òm Acheuléen-werktuigen te maken, moesten mensen actief lès hebben gehad: daarom zijn dergelijke werktuigen pas ontstaan toen onze hersenen tot ‘n dergelijke
vorm van kennisoverdracht in staat waren -
na de opkomst van Homo erectus, ongeveer 1,8 miljoen jaar geleden.
Lesgeven kost ‘n leraar veel ener- gie, & zal daarom alleen maar ontstaan in situaties
waarin de voordelen v/h verwerven van waardevolle kennis opwegen tegen de kosten
v/d overdracht daarvan. Bij slimme dieren, zoals chimpansees, levert ‘t
lesgeven volwassenen minder op dan ‘t hèn kost, want de jongeren zijn
al slim genoeg òm zich de meest betrekkelijk eenvoudige vaardigheden die ze nodig hebben
zèlf Éigen te maken. Lesgeven is ‘n altruïsti-sche handeling die zich uitsluitend voordoet
bij ‘n klein aantal diersoorten, zoals mieren & meerkatten, die zich net als Menschen
gezamenlijk wijden aan het grootbrengen van jòngen, ook als dat geen recht-streekse
nakomelingen van hèn zijn. Heerlijk toch zo’n taal/cultuur als ons “NL” op ‘onze’ plaats,
tussen eigen buren, stammen, volken, Kelten, Angelen, Saksen, Germanen, Bataven,
Galliërs, Normandiërs, Vikings & de rest van de wereld voor
duizenden jaren migraties, handelsreizigers,
vakantiegangers & vluchtelingen
ALL The time.