ZICHZELF.
YESJ KNIELDE NAAST HAAR NEER
HIJ VERWACHTTE DAT YUD NAAR BUITEN ZOU STORMEN,
MAAR TOEN HIJ ZIJN OGEN OPENDE, ZAG HIJ JUDAS INEENGEDOKEN
IN DE HOEK ZITTEN MET ZIJN HOOFD IN ZIJN HÀNDEN.
ROEACH ADONAImompelde Yehosjoea, hij riep “de adem van g d òp” die iedere vrome jood
elke dag op de been houdt.
Yesjoea wìst niet
of Yehoedah die zegening ook hoorde, maar hij hief in ieder geval
niet zijn hoofd op òm die
te ontvangen.
Waarschijnlijk gingen
de woorden op in de wind
die binnen wilde komen. De volgende ochtend begon
met de jammerklachten
van vrouwen.
Yesj & Yud schrokken wakker v/d schrille kreten.
Hùn lichamen deden zeer v/d vochtige grond & hùn doorweekte kleding, & verward
keken ze òm zich héén. Miryam was al wèg. ‘t Gejammer kwam duidelijk
van ‘n aantal vrouwen.
Mir kwam de slaapplaats
binnen & wenkte met haar hand.
“ER ZIJN PROBLEMEN. JULLIE KUNNEN BETER
EVEN KOMEN KIJKEN!”
De mannen volgden haar & zagen ‘n grote boerenkar
die ‘n paar honderd meter verderop v/d wèg geraakt was. ‘n Gezin op de doorreis
hàd de storm uitgezeten onder de kar. De ezel die de kar trok
was ‘s nachts waarschijnlijk in paniek geraakt, want ‘t tuig
was gebroken & de ezel
was losgebroken.
“WAT KUNNEN WE DOEN?” vroeg Mir.
De vrouwen jammerden & probeerden de ezel terug te roepen, maar ‘t dier stond ‘n eind
verderop in de dorre omgeving op zoek naar iets te grazen. “NIETS,” zei Judas,
“HET IS HÙN PECH!”
Wat hij zei was volgens ‘de wet’:
‘n “Ongelovige“ kòn de ezel vangen èn intomen zònder te zondigen,
maar de twee mannen v/h gezin - waarschijnlijk vader & zoon - konden niets anders doen
dan toekijken omdat ‘t hèn verboden was enig werk te verrichten op de sjabbatdag.
‘Ik ga,’ zei Yesj, & voor Mir hèm kòn tegenhouden, rende hij al
door ‘t Veld.
De ezel
was oud & kalm
& hij liet de vreemdeling naderbij komen
zodat hij de losse halster
kòn pakken.
Even later
leidde Yesj de ezel
terug.
Bijna 20 eeuwen later
zijn wij er ‘net iets beter‘
aan toe?
Wij betalen
stuk voor stuk wereldwijd mee aan schoon water,
talloze natuurmonumenten, zgn. progressieve politiek, meer gas, meer elektra, meer communicatie,
meer ziekenzorg, meer goede doelen, kleine laffe maffe misdaad, eindeloos vuilafvoer, de ontelbare levensmiddelen- & globale vervoerslasten, nieuwe/oude kleding, ‘t onderhoud & nogveelmeer van dergelijke collectes ter bevordering v/h
algemeen welzijn dichtbij
& veràf?!
Armen
& rijken,
genot & rampspoed,
overlast & luxe, gebrek &
‘het kan ogenschijnlijk
niet meer
op’!??