VAARDIGHEID?!
Vele andere {zoog}diersoorten zijn in staat om de basisregels van 'n relatiecategorie aan te leren,
maar geen enkele andere diersoort is in staat om de toepassing daarvan te generaliseren. Zèlfs chimps en bonobo's die uitgebreid taalles hebben gehad, kunnen dàt niet! Zodra we de 'regels' voor woord-combinatie en onderlinge relaties geleerd hebben, kunnen we deze symbolen op nieuwe wijze met elk ander combineren, zodat de taal KÀN evolueren op een wijze die grote overeenkomsten vertoont met die van de biologische evolutie, waarin woorden analoog zijn aan genen?! 't Resultaat is de buiten-gewone verscheidenheid & complexiteit van de menselijke táál!?
IK ZAL EEN VERHAALTJE AAN JE VERTELLEN:
meisje fruit plukken omdraaien mammoet zien
meisje rennen, boom klimmen, mammoet boom schudden,
meisje gillen gillen bader rennen speer gooien
mammoet brullen vallen
vader steen pakken vlees snijden meisje geven
meisje eten klaar slapen
DÌt Verhaaltje, dat "dagboekachtig" bedacht is
door de historisch taalkundige Guy Deutscher, maakt geen gebruik van regels
die specifiek zijn voor 't Nederlands (& maakt daar zelfs inbreuk op) of voor welke andere taal dan ook?!
Maar tòch hèb je het waarschijnlijk zonder veel moeite begrepen. Sterker nog, dìt verhaaltje is te begrijpen in èlke taal!?
Bij 't schrijven ervan heeft GD gebruikgemaakt van een paar natuurlijke principes die geworteld zijn in 't diepste niveau van ons kenvermogen:
hij zet al deze woorden dicht bij elkaar als de dingen die ze representeren dichter bij elkaar staan dan andere (zoals 'meisje' & 'fruit'
;
hij plaatst de woorden in de volgorde waarin de gebeurtenissen zich voltrekken;
en hij gebruikt de meest voorkomende 'SOV-volgorde'
(SOV staat voor
SUBJECT-OBJECT-VERB,
& het onderzoek heeft uitgewezen dat we aldus ook eerst aan het SUBJECT denken,
daarna aan 't OBJECT, & daarna aan de handeling?!
Slechts 10% van alle talen plaatst het werkwoord voor het onderwerp)!!!!
Dus is 'meisje fruit plukken' gemakkelijker te begrijpen dan 'fruit meisje plukken'
of 'plukken fruit meisje',
ook al voldoet geen van deze 3 verhaaltje a/d Engelse grammaticaregels v/h SVO-model!
Anders dan 't Engels is 't Nederlands slechts gedeeltekijk 'n SVO~taal.
Vergelijk "Het meisje plukt fruit" met "Ik weet dat 't meisje fruit plukt'?
In bijbeltaal voor liefhebbers:
G dgeest hemel/aarde schept,
aarde woest/leeg donker/water,
G dgeest over/alles zweeft, G d,
adem/wind, licht/duisternis, nacht/dag
enzovoort tot/met Kom/hoor, drink/eet, slaap/droom,
recht/onrecht, leven/dood: duizenden millennia via ASSUR
BABEL Chaldea de Egyptenaren @ AeGYPTe, Feniciers, Grieken,
Hittieten, India, joden, Kelten, lilliputters & mongolen, Noormannen, Vikingen
oosterlingen, palingvissers, querulanten, rebellen, strebers, terroristen,
uit & thuis via winden waaiend om rotsen, xenofoben, yuppies &
zingende zombies die elk ander & zichzelf ontdekken,
beïnvloeden, tóe- & verwensen via rode
rivierklei, vruchtbare aarde
& veranderende
Coronisten~
$£¥natuur
#€
??????????⛺️??????⛰??????????⛩???????⛪️????? ???????⛲️???????⛵️???⚓️?⚓️????✈️????????????????????????????????☕️?????????????????????????????????????
????????????☝?️✋???????????????????????????????????????????????????????????????????????????
???????☘???????????????????????????
??????⭐️??✨☄☀️?⛅️??☁️?⛈?⚡️??❄️?☃⛄️???????¥¥