39151FL242 DieSamaritaanseVrouw Bij DePut{Bron}Was
Q&@
EIGENLIJK
VOOR DIE
TIJD AL BUITENGEWOON
"MODERN": ze is ópen, gaat
bij zichzelf te rade, stelt de traditie
die zij geërfd heeft ter discussie en ze kijkt naar wat er elders gebeurt ... EN DÀT BEVÀLT YÈSJOEA! Dit is ongetwijfeld de réden waarom Yesjoe DÉZE persoon - een vrouw, ketters & sceptisch - uitgekozen heeft òm één van de meest extreme aspecten van 'zijn ei-gen leer' te onthullen? In elk geval is dìt wàt 't zgn. Vierde Euangelie ons laat zien... Want DÉZE vrouw dùt níet ìn, vróóm neergevlijd op 'n "WAARHEID" die ze denkt te bezitten, zoals zoveel (bij)gelovigen aller tijden? Zíj zóekt, ze ìs òp wèg, hééft dòrst. Yehosjoea KÀN haar òpbeuren wat ongetwijfeld nooit bij zijn discipelen òpgekomen zou zijn! Namelijk 't antwoord òp de vráág wáár "G d" nu aanbeden moet gaan worden? Wàt ìs wáre godsdienst? Wáár ìs dé religieuze waarheid? De woorden die hij haar zegt, zijn zo diepzinnig dat ze door de overgrote meerderheid v/d "christenen" door de geschiedenis heen nú zelfs nog niet begrepen zijn? Zó explosief dat de kerk er wel voor zal wáken ze te begrijpen & in praktijk te brengen! Misschien móest er daarom wel op onze 'moderner' ogen gewàcht worden òm de volledige teikwijdte ervan te kùnnen bevàtten...?! In één zìn: Yesj vernietigt in feite èlke aanspraak v/d religie - on-geàcht wèlke dat ìs - om dé plaats te zijn van dé wáárheid!? Dé vrouw vraagt hèm of er i/d Tempel of òp de berg Geriziem moet worden vereerd & Yesj stelt: "Gelóóf me, er kòmt 'n tíjd dat jullie nòch op DÉZE bèrg, nòch in Yeroesjalayiem dé Váder (Moeder) zullen aanbidden." Èn híj voegt er metéén aan tóe: "Maar er komt een tijd, ÈN DÍE TÍJD ìs nú al GEKÓMEN, dat wie de Váder/Móeder ècht aanbidt, hem/haar (hèt) aanbidt in Géést ÈN in WÁÁRHEID!" Om de reikwijdte van zulke woorden te begrijpen moeten we wéten dàt het definiëren van 'n héilige/hélende rúimte & 't zoeken naar 'n centrum dé basis wàs & vòrmde van èlk religieus gedrag. Sinds 't begin der tijden ÈN in àlle culturen trachtten religieuze mensen DE RUIMTE te sacraliseren? Dat was nogal begrijpelijk: 't idee dat 't heilige óveràl kòn zijn, on-grijpbaar & diffuus, is maar àl té váák nog stééds niet erg geruststellend! De eerste taak v/d religie bestond dus in 't omschrijven van 'n ruimte wáár 't héilige méér dan op andere plaatsen is te vinden: 'n Plááts wáár we ÙT zéker vinden, waar we kunnen bidden & offers kunnen brengen, wáár we wòrden gehóórd & indien mogelijk "verhoord"?! Vandaar ook die aanslagen op 'heilige plaatsen' door de fanatici.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
vorige
volgende