39164FL244VanafNu,LegtYesjUit, Moet´G D´NietLanger

Q&@

SLECHTS OP DÉZE [ÒF GÉNE] BÈRG
OF IN DE TEMPEL VAN YEROESJALAYIEM
AANBEDEN WORDEN, MAAR IN DE GEEST
EN IN WÁÁRHEID!

In eerste zin betekent dìt
dàt er ìn de wéreld géén bijzòndere rúimte meer nódig ìs
òm ´G d´ te aanbidden: dé énige plááts ìs nú voortaan deze menselijke geest?

Deze Gezàlfde [masjiach/christos] brengt ´n ontheiliging van de wereld tot stand
ten gunste van het ìnnerlijke, spirituele léven. ´t Hàrt van de Mènsch ìs dé wáre tèmpel
waar dé òntmoeting mèt hèt héilige immers pláátsvìndt?!

´t Ìs dááròm níet lànger wézenlijk van belàng
òm hèr èn dèr te gaan bìdden of de drempel van ´n religieus gebóuw te overschrijden!
Alleen nog het féit van verìnnerlijking telt wèrkelijk, ìn jezèlf bìnnengaan
èn bij jezèlf te rade gaan óver dé relatie
mèt hèt Absolute.

Dùs van onze úitwèndige
náár de ìnnerlijke spiritualiteit.
Deze woorden hebben aldus duidelijk ´n nòg groter reikwijdte.
Want Yeroesjalayiem en de berg Geriziem bij Samaria/Sjomron zijn niet zómaar
plaatsen van godsveréring: ´t zijn middelpunten v/d joodse & de samaritaanse religie!
Door Yeroesjalayim & De BÈRG te noemen vraagt deze vrouw van vijf {& zessen klaar}
uiteindelijk wàt nú dé wáre religie éigenlijk ìs?

Yesj antwoordt haar: ¨GEEN VAN BEIDE!¨?
En voordat hij verdergaat, wijst hij er echter nu wèl òp dàt ¨joden¨ een overwicht hèbben
òp & óver de ¨samaritanen¨: zij hebben ´n méér vòlledige ópenbáring ontvangen
die hèn ´n beter soort van kennis van ¨G d¨ geeft: ¨JULLIE WETEN NIET
WAT JE VEREERT, MAAR WIJ WETEN DÀT WÈL:
DE REDDING KOMT VAN DE JODEN.¨ Wat betekent dàt?
Dàt voor de komst van de ´beloofde gezalfde´ mesjiach níet alle religies
al hetzelfde niveau van ¨kennis van g d¨ of van ´t Absolute hadden, maar dat ze wel
allemaal streven naar een relatie tòt dìt Ònzègbare. Aanbidding - dwz. onze re-
ligieuze huishouding - is zelfs overàl, zelfs al gaan sommige religieuze culturen verder
dan andere in de kennis en de explicatie van ´G d´
of ´het goddelijke´.

De jóden
hebben ´n látere openbaring
v/h Mysterie van ´G d´ ontvangen, maar niettemin vereren de Samaritanen
wel ´op de juiste wijze dezelfde G d´? Die redenering gaat tegenwoordig op
voor de meeste godsdienstige instellingen die erkennen dat alle grote religies in feite ´legitiem´ zijn, terwijl ze er elk van overtuigd lijken te zijn dat zijzèlf ´n beetje - of heel erg -
superieur zijn aan
´de andere?!?

Zònder nèt
zó ònverdráágzaam te zijn
als in het verleden zijn ze ervan overtuigd, en tal van [´bíj-´]gelovigen mèt hèn,
dàt ze íets méér hebben, dat zíj dé wáre plááts vàn deze ¨ONTMOETING¨ tussen mens & ´g d´ zijn,
en dat ze hèt nec plus ultra v/d ´goddelijke openbaring´ al bezitten [jodendom,
christendom & islam] òf v/d kennis
v/h Absolute [boeddhisme,
hindoeïsme &
taoïsme]
...

Yehosjoea hàd
het ìn dìt Gesprek met deze samaritaanse vrouw
daarbij kunnen laten?! Dé logische conclusie van zijn woorden
zou dàn zijn geweest: ´U kunt rustig op deze Berg aanbidden zoals
u het in uw tradities al aangeleerd hebt, máár ´t zou béter zijn dat te doen
in de Tempel van Yeroesjalayiem, aan-gezien de joden nu eenmaal
hèt ´uitverkoren Vòlk´ zijn èn zíj méér
van dé Openbaring ontvingen
dan de samaritanen!´
Maar dàt is níet
wat de schrijver van dit euangelie
hèm láát zeggen. YESJ maakt een stap
die vanuit het oogpun v/d geschiedenis v/d religies
veel verbazing wekt, door te stellen:
´Maar er kòmt ´n tíjd dàt
{en die tijd is nu gekomen}
wie de Vader ècht aanbidt,
dìt dóet ìn géést
èn wáárheid!´
De woorden die Yochanan
Yesjoea in de mond legt, zèggen
dàt géén ènkele religie voor ¨G d¨ superieur is aan een andere;
dàt het er werkelijk níet meer toe dóet òf men samaritaan is òf jood [tegenwoordig
kunnen we nu hieraan toevoegen: christen,
hindoe, boeddhist of moslim]!
Want wàt wèrkelijk
[eigenlijk alleen maar]
telt, bóven de diversiteit v/d religieuze culturen,
ìs dé waarheid vàn de vertrouwelijke
relatie mèt ´g d´?!!
Yesj laat
de religieuze eenzijdigheid
geheel uiteenvallen & ondermijnt de redenering
waarmee alle religies zichzelf ´rechtvaardigen´: de pretentie
een centrum te zijn,
een verplichte wèg
náár dé rèdding!?

Hij heeft
de bedoeling om de mens
méé te helpen om de uitwendige religie te boven te komen, die
noodzakelijkerwijs multi-interpretabel & -concurrerend is,
òm ´haar/hem/het´ bínnen te leiden
ìn de innerlijke spiritualiteit,
díe òpvàllend bíjzònder
èn úniverséél
ìs.
03 okt 2020 - bewerkt op 06 okt 2020 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende