39178FLavLnYosj246 Aanbidding, i/d monotheïstische
Q&@
ZIN
VAN GELOOF
IN EEN PERSOONLIJKE
G D, geeft uitdrukking aan
de essentie van elk religieus gedrag
en onderscheidt het v/d strikt filosofische houding: zich
verbinden aan een transcendentie!
Door haar
búitengewóón rationele
& universele aard kan de boodschap van “Christos”, zoals
we hebben kunnen zien, ook worden geseculariseerd? We kunnen hier een humanisme uit
afleiden dat het Menselijk Perspectief
niet te búiten gaat...
Maar in haar geheel genomen
is de Les van Yesjoea religieus! Yesjoe heeft altijd verwezen naar zijn “VADER”,
naar díe ‘g d’ van wie hij zegt dat deze ‘Liefde’ ìs, & tòt wie de mènsch, die naar zijn evenbeeld & gelijkenis ‘geschapen’ is {GEN 1:26}, geroepen wordt òm ‘hèm’ {‘haar/het’}
“GELIJK TE WORDEN”
{1 YOH 3:2}?!
Ìn een poging
de boodschap van YESJ te expliciteren
heeft de grote christelijke, spirituele traditie, in het bijzonder die van het Oosten,
ons laten zíen DÀT HÈT Ùltíeme Dóel v/h zgn. ‘christelijk’ Léven bestaat
in de vergoddelijking v/d mens ìn & dóór
“CHRISTUS”!?
‘G d‘ heeft
de mens ‘geschapen
naar haar/zijn/Hèt Évenbeeld’ betékent voor de Griekse kerkvaders
van alweer bijna twee millennia geleden dat de mensch het énige ‘aards schepsel’ is
DÀT hèt ware stempel van G d
‘in zich draagt’?
‘t Menselijk
Wézen bezìt in principe
réde, wìl èn ‘n daaruit door- & verder voortgroeiend onderscheidingsvermogen!
Dóór déze ingeboren & aangeleerde creatieve vermogens kunnen we de ‘gelijkenis
met G d’ bereiken. Déze gelijkenis is ons niet dwangmatig vanaf het begin gratis en voor niks
zomaar méégegéven; zij is aanvankelijk nog hòl, als roeping, in potentie, in hoopvol Verlàngen áánwézig. Op basis vàn deze twee goddelijke vermogens, ‘t verstand & de wìl,
gaat de mens ernaar streven ‘aan g d gelíjk te worden’? En MÈT díe
ònveranderlijke hùlp v/d goddelijke genade
zùllen ook wij dáárin
kùnnen slagen!
Dááròm
móet de mens in zichzelf ‘afdalen’
òm ‘op te kunnen stijgen’, tot i/h díepst van òns wézenlijk léven,
want híer (& dáár) vòltrèkt zich ‘dé òntmóeting MÈT G d’, zoals Yesj als ‘Christos/Gezàlfde’
òns ìn herìnnering brèngt: {Lucky Luke 17:21} “G DS KONINKRIJK LIGT ZOWEL
BOVEN, BINNEN ALS ÒNDER ÈN
ÌN ÒNS BERÉIK”!
De christelijke
mystieke theologie stèlt zó
DÀT àlle menselijke wezens opgeroepen wòrden òm ‘gelijk te worden aan G d’
dóór dé Mesjiach, de figuur v/d ‘mèns-G d’ die nu Brug vormt
tussen de menselijke & ‘de goddelijke wereld’.
Deze vergoddelijking betekent níet
dat de mens MÈT ‘t onuitspreekbare/onzichtbare/vermoede ‘goddelijke’ samenvalt
òf erdoor ‘opgenomen’ wordt, zoals
i/d oosterse religies ‘t geval is.
De vergoddelijking
van de mens is een deelname
áán het goddelijke Léven DÀT
het anders~zijn van G d
& v/d mens
‘in stand
houdt’.
☢️?☢️
☯️♎️☯️
☢️☮️☢️
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende