39190fl15zóàls we zagen bleef Yesj vlg. de woorden
Q
&@ - DIE AAN HEM
TOEGESCHREVEN WERDEN -
eigenlijk heel vaag over zijn eigen identiteit?
Hij weigert blijkbaar om duidelijke antwoord te geven op zijn aanklagers,
die naar het schijnt nogal geobsedeerd zijn door deze tóen heersende kwestie!
“BENT U DE MASJIACH/GEZÀLFDE, DE ZOON VAN DE GEZEGENDE?”
vraagt de toenmalige hoge priester, Yosef bar Kayfa, aan hem.
“BENT U DE KONING VAN DE JÓDEN”
vraagt de corrupte Romeinse gouverneur Pontius Pilatus.
‘Dat is wat ú zegt,’
luidt daarop het raadselachtige antwoord van Yehosjoea,
waarmee hij zijn eigen veroordeling bezegelt volgens alles wat daarop volgde!?
Wanneer hij spreekt over zichzelf, noemt Yesjoea namen die vatbaar zijn voor eindeloze interpretatie: ‘Zoon van G d’ & ‘de Mensenzoon’,
èn hij matigt zich een bijzondere status aan van
‘Gezondene’ door een “G d“ die hij zijn “VADER” noemt
en met wie hijzelf bijzonder vertrouwd beweert te zijn?!
Tòch plaatst hij zich nooit op ‘n gelijke voet MÈT “G D”!
Hij is wel ‘van G d afkomstig’, zijn geboorte wordt voorgesteld als wonderbaarlijk en hij
‘verrijst uit de dood’, maar de eerste geschreven getuigenissen,
pas enkele decennia na z’n dood opgeschreven, maken nooit expliciet melding van ‘zijn goddelijkheid’!!
Pas aan het begin van de tweede eeuw, bij het opstellen v/h euangelie van Yochanan, wordt Yesjoe voorgesteld als de ‘vleeswording’ van G d? Hij is dan niet meer alleen maar ‘de geliefde zoon van G d de VÁDER’, de ‘gezondene van G d’ en de “MASJIACH”, maar G d zèlf die de menselijke gedaante ‘aangenomen heeft’! ‘In het begin was het woord. En het woord was bij G d. En het woord was G d […].
En het woord is vleesgeworden. En het is onder ons gekomen,’ schrijft de auteur v/h 4de euangelie in zijn proloog. Zó is de léér van de G dmens ontstaan.
‘n Dèrgelijke bewéring, die sterk botst met zowel het joodse geloof als ‘t menselijk verstand,
zal binnen het ontluikend christendom menige discussie opleveren.
Hóe kàn, in HEMELSNAAM G d mèns worden zònder z’n volledige transcendente status te verliezen?
Kàn G d líjden èn stèrven?
Hóe kùnnen menselijkheid èn goddelijkheid in de persoon van YESJ verzoend worden?
Als Yesj G d ìs, waaròm zegt hij dan dat zijn VADER hem gezonden heeft?
Zijn er dan meerdere goddelijke personen?
Zo ja, hoe kun je dan nog spreken vàn dé ÉÉNHEID VAN G D,
die Dé GRÒNDSLAG vormt van ‘t
monotheïsme???!!!
?
?
☀️
?
?
?
?
?
?
?
?
?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
vorige
volgende