39245 Gaia V177 Experimenten hebben uitgewezen DÀT
Q&@
ÀLS MÈNSEN
SÁMEN MÈT EEN ONBEKENDE
TESTSPELLEN SPELEN WAARBIJ HET ÒM VERTROUWEN GAAT,
HÙN OORDEEL OVER DE BETROUWBAARHEID VÀN DE ÒNBEKÈNDE
(die gebaseerd is op hùn eigen ervaring) zèlfs na verschillende ronden beslissend
beïnvloed wordt door de mening van een vorige speler (die net zo lang
met die onbekende heeft gespeeld
als zíj)!?
Dùs als ze zouden kunnen zien
hóe die onbekende in ‘t verleden hàd gespeeld, zouden ze bijvoorbeeld
60% van de tijd met hèm samenwerken, maar als deze persoonlijke indruk versterkt werd
door ‘n positief roddelpraatje zou dat stijgen naar 75%? Negatieve roddelpraatjes daarentegen
leidden ertoe dat samenwerking daalde naar 50%, zèlfs al druisten die in tegen alles
wat de spelers met eigen ogen hadden gezien & al hàd de roddelaar
al net zó weinig ervaring met de betrokkene opgedaan
als zíj........
De druk
òm aardig te zijn leidt ertoe
dat we voorzichtig zijn met het uiten van meningen die ìndruisen
tegen die van de meerderheid, èn graag willen láten blijken dat we ‘t ééns zijn
met ‘n populair groepslid?!
Dit kan tot
steeds extremer meningen leiden,
of tot de zgn. pile-ons in de sociale media, waarbij iedereen na een onbenullig voorval
plotseling over iemand héén valt, zodat diegene volkomen te gronde wordt gericht,
of sommige mensen uitgroeien tot cultfiguren met ‘n enorme aanhang!?
In kleine samenlevingen is de inzet
zèlfs nòg hóger.
‘t Streven naar contrôle
óver je reputatie heeft v/h absurde tot aan ‘t extreme geleid: van farao Ramses II
die elke veldslag die hij leverde uitriep tot ‘n AeGYPTische overwinning
tot China dat de toegang tot bepaalde nieuwswebsites
& -media blokkeert.
Onze aangeboren neiging
òm te vertrouwen op sociale informatie
die via roddel overgebracht wordt, maakt roddelpraat ‘n krachtig werktuig
voor mensen die ‘n sociale verandering bewerkstelligen
willen door de reputatie van
individuen of groepen
te besmeuren
..............
?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende