39534113HijZietErJongerUitDanYochananMaarNietVéél!
Q&@
PLOTSELING
LANDT ER EEN DUIF OP ZIJN SCHOUDER
DIE RÙSTIG BLIJFT ZITTEN OMDAT YESJ GEEN AANSTALTEN MAAKT
OM HEM TE VERJAGEN?
De duif veràndert àlles!
Deze verschijning wordt in elk
van de vier euangelies vermeld & kan worden beschouwd
als ‘n zoveelste poging om duidelijk spirituele symboliek in het Verháál aan te brengen, maar
in feite gaat ‘t elke keer wanneer ‘t woord duif i/d canonieke euangelies & ‘t OT opduikt steeds
om ‘n verwijzing naar Èchte Dúiven - niet naar ‘goddelijkheid’. De synoptische euangelies [MatAI,
Mark en Luc] vertellen dat de duif verscheen nadat Yesj was gedoopt, Yoch laat de vogel
vóór die tijd op Yesj neer dalen. De euangelies zijn een combinatie
van mondelinge overlevering, geschreven fragmenten uit
het leven v/d “Gezàlfde Verlòsser/Bevrijder”
& ooggetuigenverslagen?
Dat zou ‘t verschil kunnen verklaren...
Die 4 ‘eus’/‘uns’ met ‘n duif
kan toevallig hebben plaatsgevonden tijdens de doop van Yesj: er werden al duiven gehouden
in die streek in grote aantallen. Dat die duif echter ook al wel vele tientallen jaren deel is blijven uitmaken v/d mondelinge traditie over Yesj betekent dat alle aanwezigen zich de verschijning al -dus lévendig herinnerden? Ze werden pas veel later op Schrift & te boek Gesteld, Mark i/d vroege jaren 50,
Luke tussen 59 & 63, Matai i/d járen 70 &
Yoch tussen 50 & 85?!
En op dat moment
verdwijnt ook de woede die de woorden v/d DÓPER zo vaak kenmerkt!?
Ze maakt plaats voor verwondering, wanneer hij zich realiseert DÀT zíjn visióen wèrkelijkheid geworden is! Alle pelgrims kijken hoe Yochanan vol ontzag naar Yesjoea wijst. ‘Daar ìs ‘t Làm van G d! [...]
Ik heb de Géést als ‘n duif uit de hemel zien neerdalen, & hij bleef op hèm rùsten. Nòg wìst ik niet
wie hij was, maar die mij gezonden heeft om met wáter te dopen zei tegen mij: “Wanneer je zíet
dat de Geest op iemand neerdaalt & blijft rusten, dan is dat degene die zo doopt met de Heilige Geest!” En dat hèb ÌK gezíen, & ik getuig dat hij de Zoon van G d is!’ Die gelovigen laten zich op hun knieën vallen & drukken hun gezichten op de aarde. Yesj reageert níet op dit Téken v/d aanbidding, maar ontmoedigt ‘t óók niet. Die man uit Natseret loopt eenvoudig ‘t stromend rivierwater
in & gaat naar z’n ‘neef’ Yochanan staan, in afwachting om zó ook gedoopt te worden.
Yoch is verbijsterd. ‘Ik zou door jóu gedoopt moeten worden, en dan kom jíj naar míj?’
Yesj geeft geen informatie over zijn identitelt. Was dit ook na zíjn 40 dagen & nachten
‘vasten’ in de woestijn? MÈT de verzoekingen daaraan verbonden:
visioenen, dromen, herinneringen; hoe ingewikkeld
& eenvoudig wil & kun je
nu ‘zoiets’
máken?!
?
?
?
☮️
??
?️
?
✴️
☣️
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende