39552 140 Hij krijgt de BOEKROL overhandigd van~~~
Q
DE
PROFEET YESJAYAHOE
& BEGINT TE LEZEN IN HET HEBREEUWS
'De Geest van de Heer rust op mij,
want hij heeft mij gezalfd. Om aan de armen
't goede nieuws te gaan brengen heeft híj mij gezònden,
om aan gevangenen hun vrijlating bekend te komen maken & aan al
de (ver)blinden 't herstel van hun (in)zìcht, om aan onderdrukten
hun vrijheid terug te geven,
om 'n genadejaar
van de HÉÉR (G d)
úit te roepen!'
Yesj blijft staan
en vertaalt de woorden
die hij zojuist voorgelezen heeft in 't Aramees,
ten behoeve van degenen die 't Henreeuws nog niet of niet meer
voldoende kunnen beheersen?
Het is gewoonte
om te staan tijdens de lezing en de uitleg of 't onderricht
zittend te geven...
Yesjoe gaat daarom zitten
& leunt met z'n rug tegen de muur, zich bewust van alle ogen die op hem zijn gericht.
"VANDAAG HEBBEN JULLIE DEZE SCHRIFTTEKST IN VERVULLING HOREN GAAN!"
zegt hij al zo nu ook heel rustig?
Z'n toehoorders zijn geschokt!!!
Deze lézing is 'n cruciaal kéérpunt.
De passage verwijst naar 'n gezalfde verlosser,
'n man die zowel profetische als messiaanse trekken heeft:
hij is 't die hèn zal bevrijden?!!
En Yesjoe zegt, HÍER ÈN NÚ,
dàt DÉZE tekst (óók) betrekking heeft op henzèlf!
Òp HÈM?
'MAAR DÀT ÌS TOCH DIE ZÓÓN VAN YOSEEF?'
't Is 'n retorische vraag.
Íederéén WÉÉT al het antwoord,
maar die woorden geven aan dat Yesjoea zijn plááts móet kènnen:
zíjn familie is niet dé rijkste in dit dorpje & óók ìs híj níet dé allerslimste
van hèn àllemáál?
Hij is de (stief)zoon van Yoseef,
& niets méér!!?!!
In hun ogen is 't nogal aanstootgevend
dat juist híj zichzelf verhèft tot de man die door de Heer G d 'gezonden is'
òm dìt Goede Nieuws ('Euangelie' te prediken?
Zelfs "de familieleden van Yesj" geloven dat niet!
(Yochanan 7:5 zegt 'Ook z'n broers geloofden namelijk [nog] niet in hèm!'
Maar broer Yehosjoea kruipt niet in zijn schulp: hij verwachtte deze reactie wel!
"LUISTER, IK ZÈG JULLIE DAT ER GEEN ENKELE PROFEET
WÈLKOM IS IN ZIJN EIGEN VADERSTAD!"
voorspelde hij!
Dàn houdt hij 'n lange toespraak
waarin hij erop zinspeelt dat de woorden die híj hèn zojuist voorgelezen heeft
specifiek op hèm slaan.
Hij gebruikt daarbij twee uiterst gevoelige verwijzingen naar Eliyahoe & Elisja,
eveneens profeten die vroeger door het volk Yisrael àfgewezen waren!
(Zie Eliya in 1 Kon. 17-18 & Elisja in 2 Kon.
5?!)
Zijn toehoorders kènnen hun geschiedenis & weten onmiddellijk wat hij bedoelt!?
In 'n notendop is hij 't die aan deze mannen vertelt, die hij al z'n hele leven gekend heeft,
niet alleen dat hij 'de zoon van god is', maar dat G d zich van hèn zal àfkeren
als zij die aanspraak níet accepteren!
ÈN hij gebruikt ook nog eens woorden als
HONGERSNOOD, WEDUWEN & MELAATSHEID
op 'n manier die de hele synagoge rázend maakt!?
Zonder zich erom te bekommeren dat ze nu nog steeds in 'n gebedshuis zijn,
springen sommige mannen al meteen òp om Yesj te lijf te gaan?!
Snel als de bliksem rent hij de deur uit maar ze komen àchter hem áán!?
De mannen die 'n paar tellen geleden nog samen aan 't bidden waren werken nú
inééns sámen om elke ontsnappingsroute àf te sluiten?
Yesj wordt 't Gàt úitgedreven naar 'n nabijgelegen hoge klip die 'n schitterend uitzocht biedt
over Galilea!
De mannen willen hem in de diepte gooien, & 't heeft er de schijn
dat dìt gaat lùkken óók want Yesj lijkt volkomen màchteloos?
Maar op het laatste moment draait hij zich òm naar z'n scheldende
hem achtervolgende belagers!
Hij rècht z'n RÙG, maakt zich breed & blijft staan!
Hij is geen bedreigde figuur, maar z'n uitstraling is overweldigend
ÈN híj tóónt zich volstrekt ònbevreesd!
De woorden die hij spreekt, zijn nooit opgetekend, evenmin de talloze beledigingen
die deze 'mannenbroeders' hèm blijven toeschreeuwen!
Uiteindelijk vertrekt deze woedende bènde
& loopt Yehosjoea ('g d redt'
òngedéérd wèg.
En hij
blijft dóórlopen
volgens
Lucky Luke 4:30
......
?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende