39569 BOR9 143 Zomer 27AD Kfar Nachoem Zomermiddag
Q&@
DE PLAATSELIJKE VISSERSVLOOT IS NET TERUGGEKEERD VAN EEN LANGE NACHT EN DAG OP HET WATER.
In Kfar Nachoem is ´t ´n drukte van belang tussen de marktkramen aan de waterkant.
De kade is er verhard met zwarte, vulkanische basalt, waaruit ook de tweeënhalve meter hoge wal bestaat waarop zij rust.
Het bruist er van de activiteit: vissers verwijderen ´t onreine deel uit hun vangst voordat ze de offieciële telling voor de belastingen uitvoeren!
Volgens de wet van de joden in LEV 11:9-12 zijn vissen met schubben & vinnen rein & geschikt om te eten.
Maar aal & ´n meervalachtige vis worden daarentegen als onrein beschouwd.
De levende vissen worden in grote zoet-waterreservoirs bewaard.
Mattai, de plaatselijke belastinginner, berekend de dagvangst in z´n kantoor a/d haven & klanten staan ongeduldig te wachten om voor ´t avondeten ´n vis van de verse vangst te kunnen verschalken.
Wat die dag niet wordt verkocht, gaat per schip naar Migdal/Magdala om daar gedroogd en gepekeld te worden.
Daarna vindt de vis, stevig verpakt in manden, z´n weg door ´t Romeinse Rijk.
Meer dan twee eeuwen al wordt dit levendige stadje Kfar Nachoem aan ´t Harpmeer van Galilea bepaald door de visserij.
Boten en netten vullen elke centimeter van de 30 meter tussen het stenen havenhoofd en het uiteinde van de aanlegpieren.
Er liggen veerboten die erop gebouwd zijn om passagiers snel en heel erg makkelijk naar Migdal te vervoeren, of de twaalf kilometer brede meer over te steken naar Gergesa/Kursi!
Maar de meeste vaartuigen zijn vissersboten. Geen van de meer dan tien grotere plaatsen aan de oevers van het Harpmeer van de Zee van Gennesaret/Ginossar/Kinnereth, zoals het Grote Binnenwater ook wel genoemd wordt, is drukker dan Kfar Nachoem, zelfs het nog gloednieuwe door Antipas gestichte Tiberias niet!
Er ligt hier zelfs een garnizoen van zo´n 100 Romeinse legioensoldaten, om ervoor te zorgen dat al de belastingen volgens de geldende huidige wetten worden geiind?!!
En ´67 lijkt nog steeds als gisteren.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende