39737: re16: twee kanten van dezelfde medaille ~~~
QQQ
DE VRAAG
OF HET JODENDOM
DOGMA'S EN EEN DOGMATIEK KENT
VORMT EEN HEET HANGIJZER IN DE JOODSE GELEDEREN! '
t Traditionele Jodendom wijst 'n dogmatische formulering v/d geloofsinhouden
steeds meer & sterker af? Het is de vraag of deze ozo tegenstrijdige ontwikkelingen
uiteindelijk tot 'n zoveelste scheuring binnen het traditionele jodendom zal leiden?! RE gelooft van niet.
't Gaat hier namelijk om twee kanten van dezelfde medaille: 't jodendom i/d diaspora kent twee situaties, de situatie v/h getto & die v/d assimilatie; twee situaties, die overigens niet altijd even duidelijk te scheiden zijn. Getto versus assimilatie? 't Getto-Jodendom was alzo voornamelijk op zichzelf
betrokken & leidde 'n geïsoleerd bestaan! Juist híerdóór ontstond dáár een rijke halachische
literatuur ÈN kwàm de mystieke literatuur tot grote bloei...
Maar aan filosofie v/d religie werd echter nog te weinig
aandacht besteed. In méér assimilatoire omstandigheden,
waar het jodendom geconfronteerd werd met een dialoog met de omgéving,
werd 'n geordende voorstelling noodzakelijk gevonden van die inhoud vàn het geloof ~
vrijwel altijd in 'n vréémde táál! DÚIDELIJKE gelóófsstèllingen?
'n Wijdverbreid misverstand luidt, dat het Jodendom géén dogmatische religie is.
Dit inzicht is afkomstig van Moshe Mendelssohn.
DIt 'dogma v/h ontbreken van 'n dogmatiek' is sòms júist, maar vaak ook ònwaar!
Het is inderdaad zó, dat de Joodse dogmatiek níet èrg úitgewèrkt ìs.
Maar desondanks bevat 't Jodendom wèl 'n aantal geloofsstellingen, die zelfs i/d Tora vermèld staan.
Neem bv. de kèrnfrase v/d Joodse geloofs-belijdenis: "HÓÓR, ISRAËL, ÒNZE G D ÌS ÉÉN!" vlg. DEUT 6:4. Vlg. Rabbi AKIWA (1e/2e eeuw) vormt 't vers "HEB JE NAASTE LIEF GELIJK JEZELF!" zèlfs HÈT basisprincipe v/d gehéle Tora!
De geleerde Sa'adya GAON, die van 882 tot 942 leefde in Babylonië, voert het geloof als eerste principe in zíjn Líjst v/d ge- & verboden op.
Óórsprong?
't Jodendom kent wel dogma's maar geen dogmatiek: 't streven, alle leerinhouden van 'n geloof systematisch vóór te stellen!
Dit streven heeft in 't traditionele Jodendom nog inderdaad maar nauwelijks bestaan?
'n Vergelijking met het christendom zou één en ànder beter ietwat kunnen verduidelijken! 't Christendom heeft twee wortels: 'n Joodse & 'n Griekse? Uit die laatste wortel ontstond de stam v/d dogmatiek!
't Is de Griekse wortel, die 't Gebouw van díe Kerk draagt: 't filosofisch, Grieks dènken, dat naar systematiek streeft, hééft zich inderdaad uiteindelijk dóórgezet & werd ook nog versterkt door 't Romeinse denken?!!
't Originele Jodendom biedt 'n heel ander beeld: de basis hiervan, de Tora, kent nòch systematiek & eigenlijk ook geen filosofie...
Mor vond 't heerlijk op te groeien met die talloze verhalen van diverse oorsprong.
Begin jaren 60 voor 't eerst liftend naar de Podelta heen & weer.
Kamp Vledder. Provotijd. Provokelder & ~Boot. Kabouters. De Gaya. Benno Houweling. Laren. Texel en Steenwijk/Fredeshiem, Elspeet: Marco Zarattini, Dante & Cecilia Cavagna & 'de rest van de wereld met opnieuw het 'heen & weer', op & neer, keer op keer ~ met myDi is dag- & nachtspiegel vol droomtijden...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende