39740re20Opmerkelijk is dat M z’n opsomming begint
QQleQ
MET ‘n Be- & Òmschrijving van G d’s werkzaamheid i/d wéreld?
Wantvanuit ‘n joodse optiek kòn Maimonides beter beginnen met de úittocht úit AeGYPTe!
Pas dàn sluit G d een verbònd MÈT Zíjn vòlk en geeft hij hèn z’n vóórschriften: dé JÓÓDSE geschiedenis begìnt MÈT de Pesach-geschiedenis?!
De schepping is slechts een voorgeschiedenis vóór dé verbòndstraditie!? Desalniettemin begint MoMa met G d’s globále werkzaamheid, omdàt híerìn al dé èssentie vàn Ònze religieuze relatie tot uitdrukking kòmt: ‘t geloof DÀT àlléén G d z’n schèpping léidt. De wereldmachten bepálen het lòt vàn dé geschiedenis níet; de ònscheidbaarheid van ‘Kèrk’ & Stáát ìs een structureel gegéven. ‘t Vàste gelóóf, dat G d dé héle wéreld bestuurt, leidt tot het probleem van ¨G ddelijke Voorzienigheid¨ tegenover de zgn. Vrije Wìl?!
Die bòtsing tussen vrijheid & voorbestemming werd in de Spreuken der Vaderen ook al samengevat {Pirké Avot 3:19} ¨ÀLLES ÌS VÓÓRZÍEN EN TOCH BLIJFT DE VRIJHEID GEGEVEN!¨ ~ ¨G D¨ ZÍET ÀLLES WAT KOMEN GAAT MAAR DE VRIJHEID OM HET GOEDE TE DÓEN & ´T KWADE TE LÁTEN BLIJFT AAN DE MÈNSCH GEGEVEN! ONDANKS ¨G DS ALWETENDHEID¨ WORDT VRIJE KEUS NIET BEÏNVLOED?!
Déze paradox ontstijgt ´t menselijk verstand, we ´kùnnen er niet bij´ maar we snappen ´t ook toch weer wèl!? Denken èn geloof zijn nooit meer helemaal volledig te harmoniseren: het zijn 2 apart bewegende belévingen met ieder ´n eigen wetmatigheid & structuur: we kunnen nadenken in, over & òm ons {bij}geloof? Maar conclusies vanuit het geloof zùllen vaker blíjven afwijken v/d resultaten van seculier menselijk {na}denken! ´n Tweede probleem vormt de evolutieleer? Principieel hoeft die evolutieleer niet ´t bestaan van ¨G D¨ of ´Díens Wéreldleiding´ te ontkennen. Niettemin werd & wordt ´t zgn. Darwinisme vaak aangegrepen òm zich v/d autoriteit v/d religie te ontdoen! Mèt al die redenaties kunnen we blijkbaar alle kanten op als je kijkt naar onze wetenschappen, kerken, sekten, partijen & talloze modefratsen!