QQQ
één v/d eerste denkers die opperde dat de mens ´n inherent gevoel v/h heilige heeft, dat voorafgaat aan z´n pogingen de wereld, z´n oorsprong & z´n toekomst te ´verklaren´? RO ziet in dit ozo intrinsiek menselijke gevoel dé èssentie v/d religie, haar diepste deel zonder welk ze geen religie zou zijn!
In 1917 publiceert hij zijn magnum opus, Das Heilige, waarin hij ´t woord ´NUMINEUS´ bedenkt
(dat tegenwoordig tot het gangbare vocabulaire v/d godsdienstwetenschappen behoort) om dit heilige
OORSPRONKELIJKE aan te duiden?
´t Numineuze, zegt hij, wèlt òp i/d ervaring van het mysterium tremendum[//i], ´een angst vervuld van innerlijke huivering die geen enkel geschapen ding, zelfs niet het meest bedreigende & machtigste, kan inboezemen´!
Het tremendum, deze huivering waarbij je verstijft & letterlijk de rillingen over je rug lopen, manifesteert zich oog in oog met het mysterie: een vreemd natuur-verschijnsel waar we geen verklaring voor hebben, dierengedrag zoals het krassen van de uil i/d nacht, waarschijnlijk de dood zèlf?
Úit díe húivering, vergelijkbaar met wat we tegenwoordig als ´n spookbeeld zouden ervaren, die opduikt ´in de ziel v/d primitieve mensheid, kòmt héél de ontwikkeling van de religie voort´!
Maar huivering alleen kan niet verklaren dat we ´t numineuze tegelijkertijd zoeken, begeren & ver-langen, niet alleen omdat we er iets van verwachten, maar óók òm zìchzèlf: er treedt ´n aspect op van ´n fascinatie, verklaart RO, ´DAT ZO STERK IN INTENSITEIT TOENEEMT DAT HET VERRUKKING EN VERVOERING VERSCHAFT´!
De eerste mensen hebben vast en zeker het besef van natuurlijke wáre schoonheid ervaren: in de enorme lege ruimtes van de woestijnen en de steppen, op heuveltoppen of in diepe dalen, omringd door overweldigende bergen, waar ze graag hùn heilige plaatsen vestigden.
Deze Mensch wòrdt zich dus bewust van het heilige door zowel afgrijzen als bewondering voor wat je omringt, benadrukt RO, die daarmee ingaat tégen de in zíjn tijd geformuleerde theorieën.
De grootste namen uit de etnologie & religieuze wetenschappen die RO opvolgen, zullen overigens erkennen dàt ze door hem beïnvloed zijn: Paul Tillich, Gustav Mensching & vooral Mircea Eliade, die Le Sacré et le Profane (Het heilige en het profane), het boek waarmee hij bij het grote publiek bekendheid kreeg, òp de notie van het numineuze baseren zou.