3976232Daarmee Komen We Tot ´n Kernvraag Bij Alles
QQLEq
WAT ONS OP DIT GEBIED BEZIGHOUDT: ´Is er een oplossing?´
Vrijwel dagelijks lezen en horen we in de media over de talloze problemen die subiet opgelost dienen te gaan worden, maar zouden we met een beetje goede wil niet bijvoorbeeld de problematiek tussen joden- en christendom de wereld uit kunnen helpen?
Laten we dit kardinaal verlangen naar ´n oplossing nu nog eens nader bekijken, waarbij we ons laten leiden door wat de joodse traditie hierover te bieden & zeggen heeft!
Úit ´t Oude Wéten komt niet de gedachte naar voren dat Tora, Bijbel & traditie een oplossing geven voor de problemen die zich tegenwoordig overal in de wereld lijken voor te doen?
We vinden dáár géén kant-en-klare recepten voor alle persoonlijke en onpersoonlijke moeilijkheden waarmee de mens tegen-woordig te maken krijgt!
In De Bijbel als Schepping legt FW duidelijk uit dat de Bijbel nu juist niet ´n receptenboek is, ´n lijstje met voorschriften voor de brave borsten, die een probleemloos leven feilloos garandeert.
Dit kan misschien blijken uit ´t voorbeeld v/d beroemde koningDawied?
Uiterlijk gezien is die Dawiedewied ´n koning die zich wel eens misdraagt!
Maar als je nu naar ´t innerlijk en de binnenkant v/h Dawiedewiedewied-Verhaal kijkt, is Dawied ´t zevende geslacht na een openbaring o/d Sinaïberg tussen drie continenten?
Hij is de zevende zoon van ISAÏ & bovendien getrouwd met Batsjeva, ´de dochter van zeven´!
De naam Dawied 'DAWID דוד 4-6-4 betekent 'geliefd(e) {van G d}'.
Het stèmpel van zeven heeft natuurlijk betrekking op onze concrete wereld, dé wereld van de zevende dag?
Kortom: in Dawied weerspiegelt zich aldus de mensch zoals wij die kennen in deze wereld & we weten dat G d deze mens liefheeft, ook in onze tijd! Dawid misdraagt zich dus vaak, maar misschien is ´t beter om van ´zondigen´ te spreken? In ´t verleden hebben we al gezien dat ´zondigen´ niets anders wil zeggen dan het ¨verbreken van de éénheid der dingen¨?
Iemand die de eenheid van vorm & wezen breekt, op welk terrein dan ook, zondigt.
Dus ´t Bijbelverhaal losmaken v/d innerlijke betekenis ervan is ´n vorm van breken, is zondigen.
Denk a/d 10 Geboden, waarin gezegd wordt: ¨JIJ ZULT NIET BREKEN¨!
We zouden dus ook allemaal zo nu en dan wel eens na kunnen gaan waar wíj, net als Dawid, zondigen door vorm en wezen van talloze dingen van elkaar te scheiden?
Van begin tot eind staan bijbelboeken vol met bespiegelende verhalen over alle tijden, plaatsen, levens!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
vorige
volgende