39796 49 De Houding Die De Mens Aanneemt Tegenover
QQQQQ
DE
HIER BEHANDELDE
MISSTANDEN, IS NATUURLIJK
ZEER INDIVIDUEEL! Er ìs níet één houding of recept:
er zijn er immers véle? Wat de één kíest kàn de ànder àfwijzen!
Het gaat vóór àlles om óvergave ÈN intens geloof in G d, Bijbel EN Traditie,
de Grond van Òns Bestaan, ondanks alle Legale Logica & Praktisch Nut, die nu
eenmaal meestal bepalend zijn voor Mens & Wéreld...
Fryderyk W. verzucht in z’n boekje ”HEEFT DE MENS NOG EEN TOEKOMST?”
hoe belangrijk het zou zijn als de mens zich eens realiseerde wàt bijbel & traditie allemaal
over de zin van ‘t LÉVEN en de allesomvattende samenhang te bieden heeft.
Als we daar nu eens mee zouden kunnen beginnen,
wie weet breekt er dan wel ‘n wònder dóór?
Ìn DÀT proces kunnen we allemaal een rol gaan blijven meespelen.
In feite zijn het ook allemaal “mydionderwerpen voor mydiertjes” van 's morgens al heel vroeg
Tot en Met ‘s avonds nog laat: onze maaltijden, ziekte & gezondheid, symboliek, lijfelijkheid,
onze dromen, talen & tekens in kunst, literatuur, ervaren & samen delen! Voor de joodse mystici is
alles wat we in de wereld aantreffen, een symbool dat naar een aspect v/d ‘goddelijke wereld’ verwijst.
Als we deze Symbolen Doorzien & Begrijpen, ‘naderen we tot G d’.
Dat geldt ook voor al onze maaltijden: het betreft hier niet alleen maar een moment van gezamenlijk eten en drinken omdat de mensch nu eenmaal voedsel tot zich móet nemen; dat is slechts de uiterlijke, letterlijke kànt van het Verhaal?
De maaltijd is in feite óók één en àl symboliek!
‘t Is ‘n mythisch gebeuren waarvan we de zinvolle betekenis in ons eeuwig dagelijks leven
moeten leren hèrkènnen.
De joodse mystiek wijst erop dat ieder mensch bij z’n geboorte al uitgenodigd wordt òm déél te nemen aan ‘de Maaltijd v/h Léven’.
Ons dagelijks leven temidden van de wereld & de mensen die ons ná staan ~ in feite àlles
òm òns heen dus ~ moeten we kunnen zien als een gemeenschappelijke maaltijd waaraan wij àllen blijven deelnemen; wat tòt òns kòmt, wat als maaltijd ook wordt opgediend, ‘moeten wij opeten’?
Daarbij hóeven we eigenlijk alleen maar aan tafel plaats te gaan nemen, want dé Táfel ìs àl Gedèkt & de Spijzen worden zogezegd ook ‘opgediend’.
We behoeven al die spijzen ‘slechts tòt ons te nemen’, samen te délen, hergebruiken, recyclen & er ‘t voedzame in te délen...
??????????????????????????❤️??❤️??❤️??❤️???❤️???❤️???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende