3980154´nAnderRitueelDatNauwVerbondenIs MetDeMaal~

QQleq
TIJD,
is ´t bidden. We kennen onderhand allemaal wel de beelden
van biddende mensen in tempels, kerken & moskeeën, ´t gebed vóór & ná de maaltijd,
gebeden tijdens begrafenissen, i/d synagoge, enzovoort? I/d loop der eeuwen is ´r veel veranderd aan
de diverse manieren waarop mensen bidden: rondom de gebeden
is nog veel meer franje toegevoegd...

Daarom moeten we ons afvragen
wat bidden nu eigenlijk precies i/h wezenlijke is? Weinreb ergerde zich
al vaak aan gespeelde plechtige uitspraken als: ¨NU GAAN WE OVER TOT ´T GEBED¨ of ¨LAAT ONS NU BIDDEN¨ e.d.! Maar wat is dáár nu zo bezwaarlijk aan? Is ´t soms verboden om ´n gebed aan te heffen? Nee, natuurlijk niet [hoewel ´t in sommige landen
nog steeds levensgevaarlijk is?]!

Maar
hieruit spreekt
de eigenlijk vreemde gedachte
dat we op één bepaald moment aan ´t bìdden zijn
& op andere momenten dus niet? Terwijl we in ons leven in feite altijd ´in gebed´ zijn:
ons hele leven is eigenlijk als één groot gebèd! Als de kern v/h gebed ´n gesprek met G d is,
dan ben je inderdaad je hele leven lang al ´in gebed´, mèt alle ervaringen die we ondergaan,
onze dolle vreugd èn onze opstandigheid ~ voortdurend a.h.w.
´in ´n dialoog met G d´
of ons geweten?

Wat ´n mens in z´n dagelijks leven
allemaal doet en tot uitdrukking brengt, dàt àlles is ook
als ´gebed´, stroomt als ´n rivier in wisselende beddingen? Daarom kent men i/h chassi-
disme ook niet ´t gebruik dat alle aanwezigen stil moeten zijn wanneer de maaltijd zal
gaan beginnen, zoals altijd plechtig aangekondigd werd, ´degenen die ´n moment
stil willen zijn, hiertoe de gelegenheid te geven´. ´t Zelfde geldt voor de gods-
dienstpraktijk i/d synagoge. I/h christelijk spraakgebruik kennen we de term
´jodenkerk´, ´n uitdrukking voor de soms ietwat rommelig overkomende,
alledaagse manier waarop ´t ´r i/d synagoge aan toegaat voor vreem-
delingen, buitenstaanders & heidenen, goyim
& andersgelovigen?

Eerlijk gezegd
is dat niet overdreven: i/h algemeen is ´r ´n groot
verschil tussen hoe ´t ´r in ´n christelijke kerk aan toe gaat & al
wat er in ´n synagoge gebeurt!? ´t Is inderdaad zo dat al die
mensen in ´n synagoge vaak niet stil zitten te luisteren, of
heel vroom met de handen op de schoot zitten. In onze
´gebruikelijke´ Nederlandse ogen & oren klinkt ook ´n
moskee nogal ´anders´: ´t gebedsritueel, gebaren &
voorzangers, gebedskleedjes, ritueel wassen & de
schoenen ´buiten´ laten, eetgewoonten, scheiden
van mannen & vrouwen, besnijdenis
& de jeugd?

Of
boeddhistische praktijken, de gebouwen en
de beelden, kleding, stilte, praktijk
& geluiden.

Onderweg
tussen Vale Ouwe & Verre Oosten
kun je veel verschillen èn overeenkomsten
aantreffen in bijna alle opzichten!? Tijd om
iets anders te doen... Mor wil ´t allemaal ´t
liefst simpel houden. Zoveel verschillen
in Nederlandse kerken & gebedshuizen
in de loop van twee millennia ´heiden´
& ´gelovig´ gedoe, extremisten, de-
monstraties, optochten, bedevaart,
processies, tradities of ´juist niet´
meer i/d tijd van de brommers &
de scooters, automobilisten, de
leegstand & woningnood, rijk &
arm, middenstand,
miljardairs?

Uitersten
& stemgerechtigden!

Stemmers
& niet-stemmers...

Zoek ´t zelf
maar uit! Ik ga nu
eerst even snel ´iets anders
doen´.... See you later, of
juist niet, Zwarte Piet,
bleekneus, redhead,
binnen- & buiten-
landers in erg
diverse staat
van gemoed
ofzoiets...

Òf juist
niet!

bah!
knipoog
OK!
14 feb 2021 - bewerkt op 20 feb 2021 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende