3982175 Door deze tegenstelling hebben we te maken
Q&@
MET
EEN PARADOX,
WAARIN WE ´T ZIEK-ZIJN
als ´t gewone beschouwen en gezond-zijn,
´t heilige of ´t héél-zijn, als ´t tegengestelde v/h gewone,
als iets dat samenvoegt
èn bíjéénhoudt.
Met de evolutie
v/d mènsch op de zesde dag
vinden we de scheppingsdagen ´n afsluiting & ´n bekroning in
de zevende dag. De zevende dag,
de sjabbat, is ´n dag
waarop G d rùst?
Op de heilige zevende dag
is ´t zich alsmaar ontwikkelende proces v/d schepping
tot rust gekomen!
De zes dagen
v/d ontwìkkeling mònden úit i/d volmaakheid
v/d zevende dag....
Aldùs kómen die zes dagen
èn dé zévende dàg overeen met de twee werkelijk-
heden van de mèns: de wereld v/h concrete
& de wereld v/h Verborgene......
Zoals de zes dagen verlàngen
naar de zevende dag, zó verlàngt ook de mens naar ´t heilig{end}e
in dit leven; we kunnen dus ook zeggen: ´t gewone verlangt naar ´t bijzondere.
In feite komt dit neer op ´n éénwording, waarin het causale zich verbindt
met ´t a-causale, ´t wetmatige met ´t vríje of ´t herstel v/d breuk
tussen vorm en wézen
ìn de mens.
En dàt betekent tevens
de verlossing van de mens úit de éénzijdige werkelijkheid
van concrete maatstaven
van tijd & ruimte.
We zagen ´t al eerder
dat ´t ziek-zijn ´n ´gevolg is
van Adams ¨val¨´!
Die ´val van Adam´
moet i/d breedst mogelijke zin
worden òpgevàt!
De scheur tussen de vorm
& ´t wezen úit zich bijvoorbeeld ook
wanneer we de tekst v/d Bijbel letterlijk opvatten
zonder de innerlijke wereld àchter de woorden
erbij te betrekken....
Ziek-zijn
is de toestand
van CHOL, losgemaakt en
geïsoleerd v/h heilige, ´t KADOSJ, v/d zevende dag,
de dag waarop de breuk geheeld zou gaan moeten
kunnen worden, waarop de één
áán de víer wòrdt
gebonden
.........
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende