3988625 Schùldig?

QQleQ
Zònder DÀT vermógen
òm ònszèlf schùldig te vóelen, zijn we niet meer in staat òm nog ònderscheid te máken
tùssen góed en kwáád! ‘n Mensheid die dat onderscheid niet meer zou kunnen blijven maken,
zou zichzelf van het Léven beróven. Als ik ‘t heb over ‘het onderscheid tussen goed en kwaad’,
dan denk ik aan een onderscheid waarvan de validiteit, waarvan de objectieve en dwingende kràcht
niet van òns àfhàngt; een onderscheid dat we niet zomaar naar believen òngedáán kùnnen máken nòch veranderen, een onderscheid dat we kant-en-klaar áántrèffen, dat zich aan ons òpdringt en dat WÍJ dan ook noodzakelijk als wáár moeten aanvaarden. Nòg zó’n naïviteit? Natuurlijk, het is één van die naïviteiten die door de serieuze doctrines, zoals de filosofie van ‘t nationaalsocialisme of die van ‘t
communisme, worden verworpen! Maar laten we hier nu niet meteen denken aan doctrines die ‘n
genocide bepleiten of aan systemen die deze in praktijk brengen? Laten we aan onszelf denken,
? dat wil zeggen aan een beschaving die zich - terecht - beschouwt als redelijk fatsoenlijk, die
‘t gelóóf in de mensenrechten bevestigt, die de burgerlijke vrijheden garandeert - ‘n groot góed
dat de geschiedenis nog nooit eerder heeft gekend -, die technologisch hoogontwikkeld is, en
die grote wetenschappelijke vooruitgang boekt, die zich inzet voor de ontwikkeling van de
kunsten, die íeder toegang geeft tot onderwijs, die even gigantische als doeltreffende
communicatie- & informatiesystemen opgezet heeft, die zich uitstekend verdaagt
met ‘t pluralisme, met de verscheidenheid aan meningen, aan voorkeuren, aan
religies, filosofieën, stijlen & modes!? Laten we denken aan deze beschaving
en aan de manier waarop ‘t onderscheid tussen goed en kwaad functioneert
vanaf het moment dat het zich - althans grotendeels - van ridicule christe-
lijke bijgelovigheden heeft bevrijd. Dé gróte bevríjding, DÀT ìs nu júist dé
bevrijding v/d zonde, v/h gevoel van schuld, dus v/d persoonlijke verant-
wóórdelijkheid. Als ik me inbeeld dat ik zonden heb begaan, dan hoef
ik alleen maar ´n psychoanalyticus te consulteren & híj zal me van
m´n waanvoorstellingen genezen? Als ik gezond van geest ben,
dan zie ik heel duidelijk dat het ´de maatschappij´ is ofwel ´het
systeem´ {wat dat ook moge betekenen}, dat voor alles ver-
antwoordelijk is & dat de bron is van alles wat ik als slecht,
dat wil zeggen als onbevredigend ervaar. Dàt hèt kwaad
in mij, in jou, in hem of haar zou zitten, lijkt zo gezien ´n
nogal verfoeilijke en infantiele gedachte te zijn. Laten
we serieus blijven: we zijn allemaal ´t slachtoffer vàn
dat monster genaamd ḿaatschappij´: er is niemand
van ons die ook maar i/h geringst bijdraagt aan wat
dat monster dóet. Laten we eerlijk zijn: onze alle-
daagse filosofie ìs de filosofie v/d totale ònschuld
v/h individu, weigering v/d persoonlijke verant-
woordelijkheid, ontkenning v/h kwaad, van de
zònde, & uiteindelijk de ontkenning v/d mens
vanuit het vergeten van deze
Yehosjoea.......

engel
04 mrt 2021 - bewerkt op 11 mrt 2021 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende