39887LK27 Maar, zo zul je zeggen, deze beschaving,
MET ÀL HAAR VERDIENSTEN
DIE WE ERAAN TOESCHREVEN,
BLIJKT PER SLOT VAN REKENING
TOCH TE FUNCTIONEREN?
Ja,
zij functioneert
met alle grote verdiensten & gebreken,
die beide onafscheidelijk mèt elkaar
verbonden zijn!
Aangezien
´t uiterst snelle proces
van wat men ´secularisatie´, ´ontkerstening´ of ´paganisering´ noemt
(dit laatste woord behelst wel misschien ´n ietwat àl té òngùnstig ònbìllijk oordeel óver ¨de heidenen¨, van wie Vélen immers religieuze menschen waren) maar zo ongeveer enkele decennia geduurd heeft, laten deze trends zich moeilijk naar ´n onbepaalde
toekomst extrapoleren!
Wie weet
hoelang ´n maatschappij,
die geleerd heeft en aanvaard dat er geen kant-en-klaar verschil
tussen goed en kwaad bestaat & dat dus schuldgevoel een ziekte is òf een overblijfsel
van oude vooroordelen, zàl kùnnen overleven zònder
af te glijden naar de hobbesiaanse
´natuurtoestand´?
Wíe kàn becijferen
welke rol het christendom,
voor zover het voortleeft in de vorm
van een werkelijk geloof of van de morele restanten ervan,
thans speelt in de Europese beschaving door het een zekere bestendigheid te verlenen?
´n Socioloog zou niet in staat zijn zulke vragen te stellen,
althans niet wanneer hij kwantificeerbare
antwoorden zou verlangen!
Het is
niet voorstelbaar
dat de kracht van de christelijke traditie zich laat bepalen
als parameter of als een te berekenen vector
te midden van de andere vectoren
die in onze cultuur
werkzaam zijn.
Maar het
gezond verstand - dat het vaak,
zij ´t ook niet altijd, bij het rechte eind heeft -
laat hierover geen twijfel bestaan: er bestaat een direct wederzijds verband
tussen het vergeten van de christelijke traditie en datgene waarover wij ons hier beklagen
en waarvan we maar àl té goed wéten dat ´t symptomatisch ìs
voor dé zíekte van onze
beschaving.
´t Gaat niet -
we kunnen dat niet genoeg onderstrepen -
om ´n conceptuele & abstracte kennis v/h onderscheid tùssen goed & kwaad.
´t Volstaat niet dit onderscheid te aanvaarden, dus te erkennen dat er ´n natuurwet bestaat -
welke zich ook nooit als een empirisch feit
láát ontdekken.
Deze kennis
is van weinig nut
zolang we niet in staat zijn om goed en kwaad
ìn onszèlf te ervaren.
Dit vermogen
heeft mythische wortels en verliest heel z´n kracht
zodra deze wortels wègsterven.
´t Gaat al evenmin
om ´n theologische speculatie.
De echte wortels van onze beschaving zijn ´t euangelieverhaal & de persoon van YESJ,
zijn léér àls zijnde hét wóórd dàt vàn hèm àfkomstig ìs & niet als een i/d vorm
van ´n moraaltheologie gedistilleerde
of gecodificeerde abstracte kennis.
We hebben
alleen toegang
tot de morele ervaring
via ´t persoonljk - door G d, door ´n profeet,
door een leraar, priester, onze vader of moeder - overgedragen woord.
Geen enkele theologie, geen enkele theorie kan ons méér geven dan conceptuele instrumenten
òm onszelf úit te drukken, ze leiden nooit tot de ervaring
van goed en kwaad als geestestoestanden
en gesteldheden
van onze ziel!
´t Gaat
dus niet
om ´religie´, als ´religie´ duidt
op ´n verzameling theologische waarheden;
´t gáát òm dé tóegang tot
YESJ [¨ER ÌS¨], mènsch
of ¨G d¨, maar
altijd een
persoon.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende