39892lek34DeTheocratieDieNietsAan´tToevalVanDeTijd
WIL OVERLATEN
MAAR STRIKTE REGELS POOGT OP TE LEGGEN
AAN IEDERE SCHEPPING VAN LÉVEN, VERVALT IN HET HEIMWEE NAAR WAT ZE WIL ZIJN:
door alles heilig te verklaren en elk onderdeel uit te wissen,
doet ze het heilige teniet.
Wat ze daarvan nog in stand houdt
is enkel een voorwendsel ten dienste van profane aspiraties en belàngen
en ze neem de vorm aan van ´n totalitaire tirannie,
´n perverse imitatie v/h paradijs.
Zó wordt
in een groteske vorm
de ´eenheid der tegendelen´ in vervulling gebracht:
het heilige ondergaat, nadat het eenmaal is afgeschaft, een pseudo-morfose
om zich te incarneren in onderdrukkende afgoden; het profane, nadat het
eenmaal afgeschaft is, maakt zich van z´n uitroeiers meester
en stelt ze in zijn dienst.
´t Resultaat is eender:
DE DICTATUUR VAN DE SCHIJN,
want noch het heilige noch ´t profane láát zich vernietigen, beide zijn werkelijk,
dus onontkoombaar.
Men kan het ene
en het andere tot staan brengen,
men kan dwingend verbieden dat ze tot uitdrukking worden gebracht,
maar het werkelijke òm te zetten in nihilum is voor de mens al even onmogelijk
als het ex nihilo
te scheppen.
Néé, Yèsj heeft níet
de tirannie van ´t heilige gepredikt.
Zijn verwachting v/h eschaton heeft hèm er niet toe gebracht
de onwerkelijkheid v/h werkelijke
of ´t intrinsieke kwáád van ´t
profane àf te kòndigen.
Hij heeft
het profane op z´n plaats gelaten.
¨G d¨ zorgt voor de mensen èn de lelies, HÍJ [ZÍJ/HÈT] vóedt èn kléédt òns:
behoedt wat er geschapen is en zo heeft ´hij´ al met al dan dus ook alles ´doen ontstaan´;
´hij´ heeft ons nooit gevraagd om slaaf te worden van aardse goederen,
maar veroordeelt die niet, want dan zou ´het´
[hij/zij] zichzelf moeten
veroordelen?!
Maar aangezien ´G d´
ons vrij geschapen heeft, dús ònvòlmaakt,
is ´T niet in staat om de spanning tussen ´t heilige en het profane wèg te nemen;
díe spanning vergezelt ons daarom ook
ònophoudelijk...
En een volledige scheiding
tùssen beide is niet mogelijk
nòch wènselijk!
Ik pretendeer niet
dat ik alles snap, maar ik wil ´t
wel graag wéten?
Aan ´de wortel´
ligt onze menswording & aan komende
vruchten herkennen we ´Dé Bóóm´: ´n ¨handig myDi
voor alle mydi´ertjes op speurtocht¨
naar nabije stranden & verre
kusten, zandheuvels
& Hoge Bergen
....
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende