39906 49´tÌsZékerÒmdat´tÒnmogelijkÌs{TerTulliAnus}
QQleQ
Àls je bv. ´verrijzenis´/´opstanding´ of ´reanimatie´zegt,
denk je nu niet meer uitsluitend alleen maar aan ´n bovennatuurlijk feit!
Er zijn tegenwoordig al talloze gevallen van vele diverse mensen die ná ´klinisch dood´
geweest te zijn wèl weer ´tot leven werden gewekt´ en in elk van die gevallen spreekt men
niet [meer] slechts van ´wonderen´?
Stel je voor
dat zo´n reanimatie spontaan plaatsgevonden heeft en zèlfs dat deze,
door ´n mechanisme waar we geen verklaring voor hebben, drie dagen na
de klinische doodverklaring plaatsgevonden heeft.
Dus stel je dat voor als iets soortgelijks als het door Plato vertelde Verhaal van de soldaat
die enkele dagen ná zijn dood weer tot leven kwam.
Deze vorm van natuurlijke verrijzenis had voor ´t christelijk geloof geen enkele betekenis?
Dàt geldt ook voor al die ´wonderen´, althans bepaalde categorieën wonderen!
´t Is denkbaar dat sommige personen, door toedoen van ´n psychosomatisch mechanisme
waarover nog weinig bekend is, daadwerkelijk ´door ´t geloof´ vàn ´n zíekte genézen?
Er bestaan zeldzame gevallen vàn spontáne genézing van kanker & er is geen reden om te denken
dat deze gevallen zich niet ook in Lourdes hadden kunnen vóórdoen, wellicht daarin gesteund door
het geloof of door de zogenaamde ´tussenkomst v/d ¨Heilige Maagd¨´!
Het is al eveneens denkbaar dat in allerhande primitieve culturen sommige door sjamanen
vervloekte personen metterdaad ook komen te sterven als gevolg van ´n soort psychische schok,
zònder zìchtbare fysieke oorzaak.
Onze geneeskunde
sluit zulke zeldzame fenomenen niet uit, ook al brengt onze onwetendheid
omtrent de ozo specifieke mechanismen die hierin werkzaam kunnen zijn geweest òns in verlegenheid. Maar hóe dan ook, deze mechanismen
zijn van natuurlijke aard.
´n Wonder, ìnclusíef dat v/d Verrijzenis,
is dàt daarentegen niet en daarom zal ´t nooit toegang krijgen
tot de registers v/d rationele denken?
Ik geef zonder meer toe dat ´n verrijzenis
die niet meer is dan ´n uitzonderlijk geval van spontane reanimatie - stel dat zoiets tamelijk onwaarschijnlijks toch mogelijk zou zijn - geen enkele christelijke betekenis heeft;
´t zou geen Verrijzenis meer zijn i/d zìn v/d tradítie.
Dágelijks gebeuren ´r hoogst onwaarschijnlijke dingen zónder dat we ze
aan ´goddelijke interventie´ hoeven toe te schrijven.
Als je in het pokerspel e.d. al bij de eerste worp meteen de best mogelijke kaart in handen krijgt
of in ´n staatsloterij ofzo de hoofdprijs wint, dan is ´t niet noodzakelijk ´n wonder,
ook al zouden de mensen dat soms zo graag zullen
willen interpreteren......?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende