3991154WoollyBullyRuPaulBultmannEvilKnevelLiberace
QQQ
In deze denkbeeldige dialogen
gaat ´t echter niet om ´t rationalisme nòch om de waarheid v/d ¨VERRIJZENIS¨
{ImaginaryErections, WolharigeMammoeten, DragQueens a.s.o.}?!
´t Gaat hierin om de léér v/d ´ontmythologisering´ (of als je ´t zó wilt de mythe v/d ontmythologisering)....
Mijn algemene idee is als volgt samen te vatten: er bestaat geen ´ontmythologiseerd´ christendom, het ´ontmythologiseerde´ christendom is niets anders dan het areligieuze rationalisme; zó´n ´ontmythologi-sering' vàlt niet meer te realiseren, zèlfs niet ten déle, zònder vrijwel meteen in flagrante tegenstrijdig-
heden te vervallen!?
Bovendien vereiste het project van ´ontmythologisering´ {PMZW} quasi-empirische premissen, & déze premissen zijn hoogst twijfelachtig.
RB{&B} heeft benadrukt dat zijn idee van ´ontmy-thologisering´ deel uitmaakt van zijn hermeneutische benadering v/h N{O}T & dat dit idee in belangrijke mate voortvloeit uit moeilijkheden die hij in zijn pastorale werk ondervonden heeft.
Aangezien ´t aan de analyse van teksten voor de historicus of exegeet onmogelijk is om de ´existentiële´ relatie tussen hem-zelf & de auteurs of personen over wie de tekst spreekt te elimineren, begrijpt hij de tekst - zoals die v/h Nieuwe Testament - alleen maar langs de wèg vàn zíjn éigen erváringen, emoties èn verlangens, in de context van zíjn léven, VANUIT HET HISTORISCH MILIEU WAARIN HÍJ ÒPGEGRÓEID ÌS?!!
´t Kàn nu dan dus ook geen verbazing meer wekken dàt de vragen die aan de tekst gesteld worden,
èn dùs óók ´t begrìp èrvàn, aan verndering onderhevig zijn!?
Ze veranderen niet alleen
met de ontwikkeling van deze historische ervaringen
v/d mensheid, maar ook met de persoonlijke levenservaring v/d Lézer die ìn díe bestudeerde BRÒN
váák ònverwàchte antwoorden vindt op z´n éigen vrágen
& die ´t geschrevene opvat
ALSÒF HET TÒT HÈM
[HAAR/HET] PERSOONLIJK
GERICHT WAS?!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende