3991255Tot Hiertoe Blijft Bultmann Binnen ´t Kader
QQQ
VAN
DE TRADITIONELE DUITSE FILOSOFIE VAN HET VERSTEHEN,
ook al spreekt hij als heideggeriaan niet van inlevingsvermogen of nabootsende weergave,
maar veeleer van de ´existentiële´ wisselwerking tùssen tèkst & lézer, ´n wisselwerking die telkens weer
terugverwijst naar de eigen ervaring vàn déze lézer. Natuurlijk, als existentietheoloog gaat hij veel verder, voorbíj Heidegger of Dilthey. Om te begrijpen wàt een tèkst wìl zèggen wànnéér deze ons het woord van God aanreikt, moeten we daarvan van tevoren al ´n zekere kennis hèbben - niet eens zozeer ´n notie van G d & zijn woord als wel ´n zekere ervaring in de vorm van een bekommernis? Díe kennis hebben wij in feite óók, zo gelooft RuBu, ook als we die in begripsmatig opzicht ontkennen! Déze kènnis behoort tot de
existentiële bekommernis die wij allemaal delen, en dat is de reden waarom ´t èchte verstaan - dat bóven alle filologische en historische exegese uitgaat - onlosmakelijk de wil insluit om onze eigen existentie onder ogen te zien. Dàt is ook de reden waarom geen enkel definitief verstaan mogelijk is: ònze exist-entie is alleen hic et nunc, ons verstaan is dat evenzeer. Hier en nu: rechts, rechtser, rèchtst á la verwilderde Geertjes en Cherrycadetjes; geuniformeerde SD-mannetjes/vrouwtjes met SS-petjes?
Hoewel ´t vocabulaire van Heidegger en Bultmann - ´beslissing´, ´zorg´, ´existentie´, ´authenticiteit´
- ons kan voorkomen als al nétzó versleten & überpretentieus als om ´t éven wèlk filosofisch voca-
bulaire dat na verloopvan enkele decennia onvermijdelijk zal worden, moeten we ´t toch serieus
nemen, aangezien de kwestie die zij daarmee aan de orde stellen nooit sleets raakt. Agressief
brutaal, creatief depressief en pedant ´progressief´! Eigenlijk gaat ´t hier om dezelfde kwestie
die eertijds ook al bijgedragen heeft tot ´t ontstaan v/h Franse ´modernisme´ & - in ´n ietwat
minder radicale versie - tot de Duitse ´liberale´ & protestantse theologie v/d 19e eeuw. Zíj
kan als volgt samengevat worden: ìs ´n tekst eenmaal geschreven, dan verandert hij niet,
maar de perceptie ervan verandert onvermijdelijk met de veranderingen i/d cultuur, men-
taliteit & kennis; bijgevolg evolueert zó nu ook de zin of betekenis v/d tekst. Als we
uitgaan v/d veronderstelling dat de tekst, als zijnde van zgn. ´goddelijke oorsprong´,
dùs nóódzákelijk wáár is, moeten we dan niet instemmen met de absurde con-
clusie dat de waarheid verandert? Dàt iets wat ooit waar wás, kàn ophouden om
wáár te zíjn? Órde móet er zíjn & blíjven: íeder krijgt ´t zijne, arbeid maakt vríj.....
Nationaalsocialisme: kortzichtig neokolonialistisch, ´n gewelddadig abc-liedje.
Met z´n bijbel i/d hand zegent men ´t hele land: de Grote Geopolitieke Léider
heeft altijd ´gelíjk´..... Schicklgruber, Mussolini, Franco, Peron, Pinochet,
Videla, Erdogan, Assad! Adolf ´Wolf' Hitler, Sadat Woestijn tussen
Noord-Afrika & ´t Verre Oosten ~ asociaal banaal
creatief dictatoriaal economistisch
financieel gretig geil
hypocriet ´heil´,[]
Idiotie........!??
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
vorige
volgende