39932´71 NaDeEeuwen Van Verspreidingv/dVerlichting
Qqq
ZIJN WE PLOTSELING ONTWAAKT
IN EEN SFEER VAN CULTURELE EN GEESTELIJKE ONTREDDERING,
OPGESCHRIKT DOOR EEN WERELD DIE - ZO SCHIJNT HET - BEZIG IS OM ZIJN
RELIGIEUZE ERFENIS TE VERLIEZEN?!
Onze vrees is meer dan terecht.
De mythen die we kwijtraakten zijn niet zozeer vervangen
door een verlichte rationaliteit als wel door de verschrikkelijke eeuwenoude
karikaturen ervan?
Met enig gevoel van opluchting
ontwaren we de symptomen van een religieuze renaissance,
en de ´terugkeer van het heilige´ is zowaar in de mode geraakt! Toch hebben wij -
en met ´wij´ bedoel ik de filosofen, sociologen, psychologen, antropologen, historici -
niet de middelen om aan dit proces bij te dragen; we kunnen het - verwachtingsvol of met ontzetting - beschrijven, maar we zijn geen priesters, en alleen door priesterschap, door profetie, door daden van lévend gelóóf kan de menselijke participatie
in het heilige zich staande houden
en verdiepen?
De intellectuelen zijn onmachtig
en hoe dan ook niet in staat om aan de mythen nieuw léven ìn te blazen,
namelijk door duidelijker te maken dat ze om deze of gene culturele,
morele of psychologische reden
noodzakelijk zijn.
En de poging om
de rationalistische ideologie naar de mond te praten
dóór ´t christendom te ´ontmythologiseren´ is van alle mogelijke benaderingswijzen nog
wel de minst betrouwbare?
De mythe van Yesjoea
moet duidelijk v/d christologische
speculatie onderscheiden worden! Het valt nooit aan te tonen dat de theologen die
de mythen uitleggen door ze in theologische abstracties te vertalen werkelijk ook
hetzelfde zeggen als wat de mythen
ons willen aanreiken?
In ieder geval
heeft ook de ´moderne mens
behoefte aan herkenning´, bespiegeling,
fantasie en ´n daadwerkelijke deelname
aan ontwikkeling, ontdekking,
creativiteit &
liefde.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende