AAN DE WIJZE WAAROP
DE MYTHE ZICH VERDEDIGT TEGEN Z´N VIJANDEN
EN PAS IN DE TWEEDE PLAATS AAN DE WIJZE WAAROP ZIJ ZICHZELF WIL BEGRIJPEN!
De wèns om zichzelf te begrijpen komt waarschijnlijk ook voort uit de noodzaak om zich beter te kunnen leren verdedigen? Het geloof is, als het een lévend geloof ìs, voor zichzelf begrijpelijk, en de mythe is, als erin geloofd wòrdt, altijd inzichtelijk, zonder ooit van buitenaf, voor de ongelovige, inzichtelijk te zijn...
Wie zich erbinnen plaatst, maakt de mythe transparant en ervaart niet de behoefte aan theologische verklaringen! Wie zich erbuiten plaatst, kan van de mythe alleen maar datgene begrijpen wat niet zo specifiek mythisch is - de sociale, psychologische en cognitieve functies ervan.
Toch is de grens tussen mythe en theologie niet scherp te trekken? Onder de christelijke teksten die ons, in de chronologische volgorde waarin zij ons bereikten, ´t eerst bekend waren, bevonden zich volgens de bijbelgeleerden de brieven van SJAPO [SjaoelPaulos] de apostel. Dit zijn, althans ten dele, theologische teksten. SP was ´n theoloog; zijn geschriften zijn als ´t ware reeds steeds al ´n zelfexplicatie v/d mythe......
Niettemin zijn SP´s brieven ´n deel v/d MYTHE zèlf geworden, omdat ze als onderdeel v/d Heilige Schrift gecanoniseerd werden. Dé grote culturele ommekeer, ongetwijfeld dé Grootste òmmekeer die ooit heeft plaatsgevonden, is dóór YÈSJ teweeggebracht, maar uitgewerkt door SP, ´DE THEOLOOG´!?