40030fl244DeFilosofieVanYesj Dé Christos Bevrijder
QQLEQ
IN DE FILOSOFIE VAN CHRISTUS
HEEFT FRÉDÉRIC LENOIR AL ENKELE HOOFDLIJNEN LATEN ZIEN
WAARIN DOOR DE GESCHIEDENIS HEEN VAAK EEN HIAAT
heeft bestaan tussen de leer van Yesj en alle latere dogma´s
van de christelijke kerken?!
Hij heeft zo
de nadruk gelegd
op het uitgesproken vernieuwende en universele karakter v/d boodschap
van deze man, die ongetwijfeld toch simpelweg doodgewoon
zijn religie, het jodendom,
vernieuwen wilde!?
YÈSJ heeft vaak
in de eerste persoon gesproken
{híj zegt ´ÌK´ waar andere profeten
úit naam van G d spreken}: hij doet zich voor als ´dé wèg náár dé verlòssing
die íederéén moet kunnen némen´: ¨KÒM, VÒLG MÍJ!¨ zo zegt hij tegen
de jonge, rijke man die aan hem vraagt hóe híj
´t ¨ééuwig léven¨ verkrijgen kan
in Mat. 19:16-22?!
Maar tegelijkertijd verklaart hij
dat híj ook dé boodschapper is van G d, méér nog dé Zoon van G d, die híj ÀBBA
noemt, papa, en naar wie hij voortdurend
blijft verwijzen?!!
Nèt als de Boeddha en zo ook
Zoroaster verníeuwt híj dé léér van zijn voorgangers en beklemtoont hij ´t eerste voorschrift
v/d wet, dat al even lastig als eenvoudig is, en dat neerkomt op de liefde voor G d & voor de naaste: voor àlle zo genoemde ´naasten´, zèlfs de armen, de uitgestotenen &
de uitgeslotenen, de vijanden?!
Híj verkondigt ´n Nieuwe Wereld,
´t Koninkrijk der Hemelen van G d [nu al hier] op aarde, waarover hij geen verdere
bijzonderheden geeft, behalve dan dat de wáárden dáárìn òmgekeerd zùllen wòrden
{de arme zal rijk worden & de machtige ´n slaaf}, maar ´t náderen vàn dit koninkrijk
verkláárt wááròm hij herhaaldelijk tot bekéring òproept!?
YÈSJ hááĺt zó váák àlle móréle régels óverhóóp die in de klassieke wereld nog wel van kracht leken te zijn.......
Hij is subversief wanneer híj stelt dàt íeder mènsch in principe zo´n kìnd van G d ìs èn óók rècht hééft op evenveel respect - in ´t boeddhisme wordt deze gelijkheid op andere, maar éven revolutionaire wijze ver-klaard?!
Óók is hij subversief wanneer hij de vrijheid van het individu tot dé kèrn van zíjn léér mááḱt: hij verwerpt de gedachte van elk sociaal, familiaal, etnisch of religieus determinisme èn zèlfs de gedàchte dat het lot de mens zou beletten òm de wèg ìn te slaan
van de verlossing die híj
òns vóórstelt.................
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
vorige
volgende