40059flog270ÉénFeit LijktBelangrijkOmAanTeStippen:
QQleQ
DE KORAN
neemt meerdere bijbelverhalen
óver die daarbij gewijzigd worden,
ofwel door de toevoeging van onderdelen die i/d Bijbel niet voorkomen -
maar waarvan sommigen overgedragen worden door apocriefe teksten van voor
of na de testamenten & euangelies - ofwel
door omkering v/d situatie?!
Om ´t eerste
geval toe te lichten
het voorbeeld van de val van Satan de Duivel
of als ´n Gevallen Engel etc.!? De Bijbel treedt daarbij niet in bijzonderheden
over ´n fout die hij/zij/het begaan heeft behalve hoogmoed, twijfel en pessimisme,
die wel als belangrijkste engel is gestraft
als er onrecht in z´n hart gekomen is
door sadisme,
overmoed &
zwakte?
¨Hoogmoedig & ijdel
gemaakt´ door zijn eigen schoonheid
heeft Lucifer zich verder ´verstrikt
in onrecht en geweld´ om zó een ´schrikbeeld
te worden´ vlg. Yechezkel 28:16-19!
Gaat ´t alleen om een zonde
uit trots?
In de 2de eeuw nam Ireneüs van Lyon
´n gedachte over die in esseense kringen circuleerde
& stelde dat deze engel een afvallige werd op de dag waarop
hij ´het door ¨G d¨ gevormde werk
benijdde´!
Deze gedachte
was vooral ontwikkeld
in een apocrief boek dat in verschillende vormen circuleerde
in het Palestina v/d eerste eeuw vóór ´t begin van onze jaartelling {BC},
het Leven van Adam en Ewa, waarin gezegd werd dat de zonden van Satan bestonden
uit het feit dat hij weigerde om te knielen voor de mensch, toen G d hen
uit de rode aarde van rivierklei schiep
& alle engelen bijeenriep om
dit te doen?
Juist deze stelling
wordt in 4 soera´s v/d Koran, die ons vertellen over de Schepping van Adam
en de Val van Iblis {Satan}, in min of meer de-zelfde termen overgenomen (7:10-11, 15:28 & 35,
18:48, 38:71-80): ´G d zei tot de engelen:
¨IK GA DE MENSCH UIT KLEI SCHEPPEN, EN WANNEER IK HEM GEVORMD HEB EN HEM MIJN GEEST HEB INGEBLAZEN, WERPT U DAN ALLEN
IN GEHOORZAAMHEID VOOR HEM NEER!¨
Derhalve vielen nu de engelen neder, maar Iblis niet,
hij toonde hoogmoed & behoorde
tot de ongelovigen!´
De illustratie v/d Omkering?
´t Offer van Avra[ha]m: vlg. de Bijbel krijgt vriend Bram,
aan wie G d op wonderbaarlijke wijze
´n zoon genaamd Yitschak gegeven had, terwijl hijzelf al 100 jaar was
& z´n vrouw Saraï ook al bijna,
het bevel deze zoon mee te nemen naar ´t Land v/d Berg Moryah
& hèm als offer te schenken?
Avram,
die overigens al met de dienares Hagar ´n zoon ISJMAËL gekregen had,
gehoorzaamt!
Maar op ´t moment dat hij ´t mès opheft boven Yitschak, die hij z´n ´enige' zoon noemt,
houdt ´n engel
z´n hand tegen; in de plaats v/h kind ´dat lacht´ wordt ´n ràm geofferd vlg. GEN 22:1-18.
De joodse overlevering situeert ´t hele gebeuren in Yeroesjalayiem?
De Koran {37:99-113} is niet zo echt duidelijk
nu over de identiteit van deze Zoon die door G d als offer opgeëist werd,
maar benadrukt meermaals dat Isjmaël wel de oudste was, en onder nomadenvolken is
´t lang de traditie geweest om de eerstgeboren zoon aan de goden te schenken
maar de Koran plaatst die episode overigens ook in Mekka, waar Avram &
Isjmaël de afgodsbeelden zelf verwoest zouden hebben &
samen de Kaäba gebouwd hebben,
die ´n heilige zwarte
steen herbergt!
Het offer van Isjmaël,
de voorouder v/d Arabieren,
in plaats van Yitschak wordt door geen
van de islamitische autoriteiten
in twijfel getrokken?
Commentaar overbodig!
Dit soort van ´feiten´
spreekt duidelijk genoeg
voor zich~
zelf...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende