40126FL55 TussenDeBewoners VanDe Hemel En De Aarde
QQleQ
IS EEN
DUIDELIJKE KLOOF ONTSTAAN.
ZE WORDEN GEACHT VAN VERSCHILLENDE AARD TE ZIJN
EN ZELFS AL HEBBEN DE GODEN DEZELFDE BEHOEFTEN ALS DE MENSEN
{ZE KLEDEN/voeden zich enzovoort?}, heel menselijke eigenschappen & gebreken
{ze zijn goedhartig of opvliegend, spilziek of gierig, gevoelig voor vleierij},
tòch genieten ze ´n status die geen mens ooit zal bereiken:
ze zijn àlmàchtig èn bóvenàl ònsterfelijk!?!
In Mesopotamië durfde zich daarom
dan ook geen enkele vorst tot god uit te roepen, met uitzondering van Sargon van Akkad,
zoon van ´n hogepriesteres & ´n Onbekende Vader, die rond 2300 BCE/v.o.j.
de legende verspreidde dat de godin ISHTAR zèlf
hèm tot koninklijke waardigheid verhéven hàd
om de dynastie van Akkad te stichten?!?
De farao´s van AeGYPTe ÈN zonen van RA,
lieten zich er daarentegen volgaarne op vóórstaan dat zij volledig tot de godenwereld behoorden,
in plaats van de aardse wereld waartoe de andere mensen behoren;
ze deden dat vanuit een zelfde redenering dat beide statussen,
die van de goden en die van de mensen, volledig gescheiden
zijn van elk ander!?!
Dóór de góden een bijzondere áárd tóe te kennen
en de hiërarchie die het bestaan van ´n oppergod bóven àlle góden impliceert,
werd de kiem v/d kèrn voor ´t monotheïsme gelegd, dat wil dus zeggen hèt gelóóf ìn ´n unieke Oppergod, met uitsluiting van alle andere goden, dat in hetzelfde deel
van de wereld ontluiken zou.
Hoewel er duizenden goden zijn
tot wie zij zich dagelijks richten, trachten deze mensen namelijk
een god te bereiken die in fine
óver èchte màcht beschìkt?
Dàt is ÀN,
die bij de Soemeriërs ANU wordt,
bij de Assyriërs ASSUR, in Babylon MARDUK,
in Egypte AMON & bij de Feniciërs al zo heel verrassend BAÄL,
die dezelfde blíjft òndanks de verschillende benaming die hij krijgt in al die dorpen
waarin hij aanbeden wordt:
in Byblos ADONIS, in Tyr MELKART,
in Sidoun ESHMUN!
Òp een stèle
v/d Babylonische koning Chammurabi
uit de 17de eeuw vóór onze huidige jaartelling/BC wordt Anu aangewezen als
´DE KONING DER GODEN´! LATER STAAT HIJ ZIJN OPPERGEZAG AF AAN Marduk,
DIE IN ´N VREEMDE TEKST UIT 1100 bce/BC/v.o.j. BESCHOUWD WORDT
ALS DE G D DIE IN ZIJN ÉÉNTJE ÀLLE GODEN
VERTEGENWOORDIGT.
Een gedachte die we in Egypte
ook al terugvinden ten aanzien van Amon van Thebe, de vader v/d goden, de god der goden die in sommige teksten worden beschouwd als manifestaties
vàn dit ´opperwezen´?
Niettemin moeten we toegeven dat deze tendensen niet vaak voorkomen:
de sociale hiërarchie & de koning zèlf hebben meestal nòg ´n gróót aantal goden nodig
òm hùn wèlváárt te verzekeren!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
vorige
volgende