40137fl61De´Religie´ Die In De Plaats Komt Van Het
QQleQ
¨RELIGIEUZE GEVOEL¨
VERSTERKT HET IDEE
DAT DE GODEN, OOK AL
ZIJN ZE SOMS WISPELTURIG, OVER HET ALGEMEEN
GOED ZIJN VOOR DE RECHTVAARDIGEN EN DE SLECHTEN BESTRAFFEN?
Het magische systeem waarin het kwaad aan een boze geest toegeschreven wordt
en door magische praktijken bezworen kan worden, blijft weliswaar bestaan, naast het religieuze systeem waarin het kwaad de straf voor een overtreding is, maar het laatstgenoemde systeem
begint de denkwijze te domineren stap voor stap of in één grote klap!
Er zijn op kleitabletten & papyrusrollen gebeden overgeleverd die van deze sprong
in de religieuze ontwikkeling getuigen, zoals deze smeekbede van ´n Babylonische gelovige:
´EA, SHAMASH, MARDUK, WAT ZIJN MIJN ZÒNDEN? VERGEEF DE ONGERECHTIGHEDEN VAN MIJN VADER EN MIJN MOEDER EN VERNIETIG ZE! LAAT MIJN FOUTEN VAN MIJ HÉÉNGAAN!´
Jean Bottéro, ´n historicus die gespecialiseerd is in Mesopotamië &
daar al zijn boeken aan gewijd heeft, herleidde de verschillende woorden die vanaf die tijd
gebruikt werden om de soorten vergrijpen nader te beschrijven die de toorn van de goden opwekken:
ARNU is de zonde zoals wij die begrijpen, een ernstige daad;
HENNETU is de eigenlijke overtreding, minder ernstig dan de zonde;
HITITU duidt op nalatigheid!
´t Idee v/d individuele schuld komt op: de mens draagt zèlf de verantwoordelijkheid voor z´n ongeluk,
níet de goden, die ze alleen maar bestraffen!
In de tempels worden gebedsbundels voor vergeving en berouw verkocht,
die aangeven wèlke biechtrituelen vervuld moeten worden & welke uitdrijvingen moeten worden aangevraagd?! Op grond van deze religieuze impuls publiceert ´t politieke bestuur wetboeken -
waarbij de koning borg staat voor de toepassing v/d wet van de goden!
Het Oudste Wetboek, uit 2700 bce, is opgesteld i/d vorm van ´raadgevingen van ´n vader aan z´n zóón´, een literair genre dat in Mesopotamië erg in zwang geraakt, en bestaat uit korte spreuken:
spreek geen oordeel uit wanneer je gedronken hebt; vereer je god elke dag;
blijf niet in één vertrek zitten met de vrouw van een ander.
In ´n meer uitgebreid wetboek uit 2100 voj worden de vergrijpen aangevuld met boetes & straffen!
´t Bekendste wetboek is de rond 1700 bc uitgevaardigde Codex Hammurabi, de koning van Babylon,
met 282 artikelen die gegrift werden in zuilen
die in alle grote steden
v/h koninkrijk stonden.
Deze codex
behandelt alle aspecten v/h menselijk rècht,
met verwijzing naar ´t recht v/d goden:
diefstal, leugens, de verhouding tussen grondbezitters & boeren
of tussen meesters & slaven, de rechten van de weduwen en weeskinderen,
overspel dat met de dood bestraft wordt,
& ´t voorziet straffen voor
elke overtreding:
deze boetes staan in verhouding tot de rijkdom v/d schuldige,
wie z´n vader slaat wordt de hand afgehakt,
& op heiligschennis staat
de doodstraf.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
-
O
15 apr 2023
44261 Sepphoris was in de 2de & 3de eeuw, toen de
vorige
volgende