40137fl61De´Religie´ Die In De Plaats Komt Van Het
QQleQ
¨RELIGIEUZE GEVOEL¨
VERSTERKT HET IDEE
DAT DE GODEN, OOK AL
ZIJN ZE SOMS WISPELTURIG, OVER HET ALGEMEEN
GOED ZIJN VOOR DE RECHTVAARDIGEN EN DE SLECHTEN BESTRAFFEN?
Het magische systeem waarin het kwaad aan een boze geest toegeschreven wordt
en door magische praktijken bezworen kan worden, blijft weliswaar bestaan, naast het religieuze systeem waarin het kwaad de straf voor een overtreding is, maar het laatstgenoemde systeem
begint de denkwijze te domineren stap voor stap of in één grote klap!
Er zijn op kleitabletten & papyrusrollen gebeden overgeleverd die van deze sprong
in de religieuze ontwikkeling getuigen, zoals deze smeekbede van ´n Babylonische gelovige:
´EA, SHAMASH, MARDUK, WAT ZIJN MIJN ZÒNDEN? VERGEEF DE ONGERECHTIGHEDEN VAN MIJN VADER EN MIJN MOEDER EN VERNIETIG ZE! LAAT MIJN FOUTEN VAN MIJ HÉÉNGAAN!´
Jean Bottéro, ´n historicus die gespecialiseerd is in Mesopotamië &
daar al zijn boeken aan gewijd heeft, herleidde de verschillende woorden die vanaf die tijd
gebruikt werden om de soorten vergrijpen nader te beschrijven die de toorn van de goden opwekken:
ARNU is de zonde zoals wij die begrijpen, een ernstige daad;
HENNETU is de eigenlijke overtreding, minder ernstig dan de zonde;
HITITU duidt op nalatigheid!
´t Idee v/d individuele schuld komt op: de mens draagt zèlf de verantwoordelijkheid voor z´n ongeluk,
níet de goden, die ze alleen maar bestraffen!
In de tempels worden gebedsbundels voor vergeving en berouw verkocht,
die aangeven wèlke biechtrituelen vervuld moeten worden & welke uitdrijvingen moeten worden aangevraagd?! Op grond van deze religieuze impuls publiceert ´t politieke bestuur wetboeken -
waarbij de koning borg staat voor de toepassing v/d wet van de goden!
Het Oudste Wetboek, uit 2700 bce, is opgesteld i/d vorm van ´raadgevingen van ´n vader aan z´n zóón´, een literair genre dat in Mesopotamië erg in zwang geraakt, en bestaat uit korte spreuken:
spreek geen oordeel uit wanneer je gedronken hebt; vereer je god elke dag;
blijf niet in één vertrek zitten met de vrouw van een ander.
In ´n meer uitgebreid wetboek uit 2100 voj worden de vergrijpen aangevuld met boetes & straffen!
´t Bekendste wetboek is de rond 1700 bc uitgevaardigde Codex Hammurabi, de koning van Babylon,
met 282 artikelen die gegrift werden in zuilen
die in alle grote steden
v/h koninkrijk stonden.
Deze codex
behandelt alle aspecten v/h menselijk rècht,
met verwijzing naar ´t recht v/d goden:
diefstal, leugens, de verhouding tussen grondbezitters & boeren
of tussen meesters & slaven, de rechten van de weduwen en weeskinderen,
overspel dat met de dood bestraft wordt,
& ´t voorziet straffen voor
elke overtreding:
deze boetes staan in verhouding tot de rijkdom v/d schuldige,
wie z´n vader slaat wordt de hand afgehakt,
& op heiligschennis staat
de doodstraf.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
vorige
volgende